Re: Schijfremmen

Excuses voor het vorige mailtje in deze draad; in plaats van de
nieuwe boodschap is kennelijk de oude verstuurd (en de nieuwe
ben ik natuurlijk al kwijt, kan ik *&! at #^*! at  alles opnieuw
uit m'n duim zuigen).

Andre' Vlielink schreef:
#en eigelijk bij elk ander voortuig met een redelijke wieldruk verdeling,
#dat het voorwiel het meeste vermogen op de weg kan overbrengen

Ik neem aan dat je REMvermogen bedoelt?

#en het achterwiel de meeste aandrijfkrachten.

#het is echter niet zo (zelden zo, ik denk dat een
#tandem tot 1 van de uitzonderingen behoort) dat je meer vermogen uit 2
#remmen kunt halen dan uit een op de juiste plek.

Niet als je bij voluit remmen over de kop slaat, dan is immers de
voor deze fiets+bepakking maximale remvertraging overschreden.
Maar: als je bij voluit remmen slipt, of als het wiel niet blokkeert,
is er altijd nog een grotere remvertraging mogelijk.
Immers: als je slipt is niet de wrijving tussen rem en velg (dan wel
naaf) de beperkende factor, maar de wrijving tussen band en weg.
Met meer remmend bandoppervlak (lees: met ook het achterwiel
remmend) kun je dus meer vertragen.
Bij een niet blokkerend wiel had er kennelijk nog meer geremd
kunnen worden (er vanuit gaande dat je nog niet over de kop slaat)
en is dus de rem niet krachtig genoeg. Met een krachtiger rem kom
je dan weer in een van bovenstaande situaties terecht.

De middenweg tussen te slap remmen en over de kop slaan kan het
best bewandeld worden met twee remmen. Zolang het voorwiel
nog draait, heeft het nog nut om op het achterwiel te remmen
om voor extra vertraging te zorgen.

Marcel (die over dit onderwerp ooit eens een mooi verhaaltje op het
        net heeft gelezen, maar dat niet meer terug kan vinden).
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at wins.uva.nl
-