Re: Versnellingen

>  Hallo liggers & anderen
>
> Mijn bestelde fiets, blue glide, begint op te schieten, en da's mooi.
> Als ik er nog wat aan veranderd wil hebben zal ik dat deze week moeten
> beslissen. Ik twijfel aan de standaard geleverde versnellingen. Dat
> is nu Shimano Deore LX:
> Voor 	22-32-42
> Achter	11-12-14-16-18-21-24-28
> Dat levert weliswaar een groot bereik op maar het nadeel zijn de
> nogal grote stappen tussen de versnellingen. Voor het klimmen met
> bagage wil ik de 22*28 er wel graag inhouden, het omhoog fietsen gaat

Ik heb geen ervaring met het fietsen met een (bepakte) ligfiets in de
bergen, maar bovenstaande verzetten zitten exact zo op mijn mountainbike.
Dat allerlichtste verzet heb ik zelden nodig (terwijl ik wel van een hoog
beenritme houd). Ik kan me niet echt indenken dat je lichter dan 1:1
nodig hebt. Je zegt dat je niet echt een zwaar verzet nodig hebt, dus
die 11 kan er eventueel ook af. Kijk eens of je aan een pignon kunt komen
met 12-13-14-15-17-19-21-24. Met dat triple voorblad houdt je nog voldoende
bergverzetten over en de stappen tussen de versnellingen zijn lekker klein.
Op deze manier kost het je alleen een pignon van zo'n 50 gulden (?).

Ik heb alleen even gekeken bij Sheldon Brown en volgens zijn tabelletje
op http://www.sheldonbrown.com/k7.html bestaat die combinatie niet.
Wat er het dichts bij in de buurt komt zijn:
-S: 12-13-14-15-16-17--19-21
-T: 13-14-15-16-17-19-21-23
-U: 12-13-14-15-17-19-21-23
-V: 13-14-15-17-19-21-23-26
Maar dan heb je als zwaarste verzet nog maar 42/13 en dat is niet zo zwaar.
Een andere oplossing is om voor ook grotere bladen neer te leggen.
Maar dan komt het er op neer dat je de hele groep moet vervangen, inclusief
derailleurs, en ik weet niet of dat de bedoeling wel is...
--
Groeten van Niels,
               O                                  __o
Niels Geerts                            | Email:  niels at wfw.wtb.tue.nl
Department of Mechanical Engineering    | Phone:  +31 40 2473358
Eindhoven University of Technology      | Adress: Wh -1.127, PO Box 513,
The Netherlands                        	|         5600 MB Eindhoven