Re: Versnellingen

Marcel schreef:

> Dit vind ik een interessant punt van discussie: hoe klein moeten
> de stapjes tussen opeenvolgende versnellingen zijn?

[knip]
1: Kleine stapjes en groot verschil voorbladen
2: Half step versnellingen

> Zeker met de huidige cassettes met veeeeel kransjes zou ik voor het
> eerste kiezen. Merk op dat Riks combinatie ergens er tussenin
> zit. De grootste stap op de cassette is 14:12 (+17%), maar de grootste
> stap als hij alles uit de kast schakelt is (behoudens beide extrema)
> van 22/11 naar 32/14 (+14%).
> Hamvraag: wat is de grootste afstand tussen twee opeenvolgende kransjes
> die nog prettig fietst, m.a.w. zo, dat je niet het gevoel hebt dat
> het ene verzet te zwaar en het andere verzet te licht is.
> Reacties graag!

Het hangt volgens mij ook nogal van de gebruiksomstandigheden af. Zoals
ik al schreef heb ik Riks combinatie (42-32-22/11-12-14-16-18-21-24-28)
op mijn mountainbike en daar bevalt dat prima. Ik rijd regelmatig in de
Ardennen (in augustus bv. nog het wereldbekerparcours in Houffalize,
waar je vooral de kleinste versnellingen vaak nodig hebt), maar ook
iedere week in Noord Brabant, waar het allemaal wat vlakker is. Ik kom
absoluut geen tandjes te kort. De stappen zijn prima.
Maar voor mijn racefiets, waarop oorspronkelijk 46-36-26/11-12-14-16-18-21-24
lag, zijn de stappen me toch echt te groot. Die is dan nu ook vervangen
door een 11-12-13-14-15-17-19. Voor een ligfiets zou ik eerder neigen
naar een opzet zoals die bij racefietsen gebruikelijk is. Een 'vlakke'
pignon met kleine stapjes dus. En neem  gewoon voor de fietsvakanties
in bergachtige gebieden een 'berg-pignon' mee .

--
Groeten van Niels,
               O                                  __o
Niels Geerts                            | Email:  niels at wfw.wtb.tue.nl
Department of Mechanical Engineering    | Phone:  +31 40 2473358
Eindhoven University of Technology      | Adress: Wh -1.127, PO Box 513,
The Netherlands                        	|         5600 MB Eindhoven