Re: Versnellingen

met 65-42 tegen 11-28 (8vits) op de Hurri reed ik ''alles op de 65T, alleen
bergop op de 42'' (duidelijk de ene optie die je noemde), maar met die
11-28 had ik stappen van (volgens teller, dat zou ik eens kunnen narekenen)
een km/h of drie per versnelling (steeds op 90 tpm) en dat was toch vaak
net te groot (ik praat over het gewone bereik van 20-30 per uur, daar had
ik een '26km/h' versnelling en een '29' en niets (uitgaande van die 65T,
die andere was alleen bergopreserve) ertussenin). Ik zou iets kleiner niet
erg hebben gevonden. Met drie bladen voor met groot verschil ertussen moet
het lukken om van 5-45 km per uur op 90tpm te kunnen rijden *en* in het
bereik van 20-35 km/h kleinere stapjes te maken dan ik had, denk ik.
Ik ben voorstander van de 'eerst het ene en dan het andere blad' theorie,
ik schakel niet graag tussen voor en achter heen en weer als ik opschakel,
dus veel van de nuance door gedeeltelijke overlap ontgaat mij so wie so.

Wie o wie doet dat heen en weer schakelen wel steeds?
werkt dat echt?

Klopt mijn theorie dat veel mensen voor meestal op een blad blijven rijden
en dat alleen wisselen als de nood aan de man/vrouw komt? (m/v: als je onze
lijstbezetting bekijkt zou je denken: 'vooral man', of zijn de mannen
degenen die meelen en computeren terwijl de vrouwen fietsen?)

Groetjes,
Ludger
Ludger Offerhaus, Berlijn