Artikel

Ligfietsers,

Ik dacht ... misschien aardig om eens te lezen, dit artikel dat ik voor ons
personeelsblad schreef:

De passie van ...
De vrijheid van 'n ligfiets

OSO-docent Léon Klaczynski en zijn collega van de vakgroep Economie Harry
Verlegh bewegen zich voort op een ligfiets.

Harry heeft zijn Zeeuwse M5 zo'n drie en een half jaar geleden aangeschaft.
"Ik ben destijds meteen in het diepe gesprongen, geen proefrit gedaan of
iets dergelijks. Het enige dat ik wist was dat een vriend van me en zijn
collega veel plezier beleefden aan hun ligfiets." Al snel had Harry het
rijden op de fiets onder de knie. Hij fietst nu zo'n drie keer per week van
zijn woonplaats Etten-Leur naar het Mollerinstituut, een afstand van 35
kilometer, enkele reis. "Voor lange rechte stukken, zoals de Bredaseweg, is
de fiets ideaal. Ik trap zonder overdreven mijn best te doen een gemiddelde
van 28 kilometer per uur en dan kan ik nog een praatje houden met mijn
fietsmaat."

Bewegen
Fietsen is voor Harry vooral een manier om lekker in beweging te blijven.
"Vroeger deed ik veel aan hardlopen. Maar het voordeel van naar je werk
fietsen is dat je je beweging al gehad hebt als je thuis komt. Bovendien
spaar je nogal wat benzine uit: goed voor het milieu en voor je portemonnee.
En het geeft gewoon een lekker gevoel voor lichaam en geest." Inmiddels
heeft Harry ook diverse cols in de Alpen beklommen en de Franse Mont
Ventoux. "Dat klimmen gaat eigenlijk met de racefiets beter. Alles moet bij
een ligfiets uit je benen komen. Je rug zit nu eenmaal min of meer
vergrendeld in het zitje. Ik denk er daarom nu over om er toch maar een
racefiets bij te nemen."

Proberen
Léon Klaczynski heeft al zo'n vijftien jaar last van artrose in zijn knieën.
"Dat is een soort extreme slijtage. De laatste anderhalf, twee jaar kreeg ik
daar echt veel last van. Ik kon moeilijk lopen en staan deed al helemaal
pijn. Vroeger heb ik altijd veel aan sport gedaan. Dan begint het natuurlijk
te kriebelen als je je niet vrij kunt bewegen." Ruim een jaar geleden las
Léon een kranten-artikel over een Enschedese fietsenzaak waar je ligfietsen
kon uitproberen. "Daar ben ik toen een langsgegaan: een jaar lang heb ik
veel verschillende fietsen geprobeerd. Ik heb uiteindelijk voor een
Challenge Twister gekozen. Die trapt heerlijk licht."

Vrijheid
Enthousiast gaat Léon verder: "Met deze fiets heb ik een stuk vrijheid
teruggekregen. Ik kan zo weer twintig kilometer fietsen, daar hoefde ik een
tijdje terug niet aan te denken. Dat is een heel apart gevoel. Ik merk ook
meteen verbetering aan mijn spieren en dat is een schitterend gevoel. Waarom
dit nu beter gaat dan met een gewone fiets weet ik niet helemaal. Het heeft
denk ik vooral met je houding te maken en mijn fiets loopt ook heel licht."
Het is de bedoeling dat Léon binnenkort wat minder werk buiten het
OSO-lesgebouw krijgt. "Dan wil ik weer met de fiets naar het werk komen. Ik
ben nu al mooie routes aan het uitzoeken van Goirle naar de Hoevenseweg."

Erno Mijland

HeT, het leukste e-zine op internet
de nieuwste editie: 1 september, nummer 18
info: www.dra.nl/~het