RE: snelheidsmonsters ?

On Thursday, September 25, 1997 9:24 AM, Karel Duran
[SMTP:duran at klm.nl] wrote:

> Nu begin ik mij toch werkelijk af te vragen of ik nog wel aan een
> ligfiets moet beginnen. Het is er uiteindelijk toch om te doen dat
> je lager ligt en minder wind vangt en dus sneller bent dan op een
> bukfiets? Voorgaande diskussie geeft mij het gevoel dat dat
> allemaal wat tegenvalt......

Mijn gevoel is dat je op een ligfiets vooral _verder_ komt. Vooral
het komfort is voor mij belangrijk. Op mijn eerste tochtje deed ik al
meteen 125 km. Mijn langste tocht op een bukfiets zal zo'n 35 km
geweest zijn.

Veel hangt ook af van hoe, waar en met wie je fietst. Op Texel en
terug toertocht van Twigt een paar maanden terug klokte ik een
gemiddelde van 34 km /h op het stuk van Bergen aan zee naar Den
Helder (De teller stond wel stil tijdens de vele plakstops...) We
reden toen in kolonne, met een kruissnelheid die vaak boven de 40
km/h kwam! (De wind zat ook wel een beetje mee)

Als ik naar mijn werk fiets (zo'n 24 km) middel ik nu zo rond de 28
km/h, maar dat is in mijn eentje. Mijn kruissnelheid ligt toch wel
altijd boven de dertig, tenzij be sterke tegenwind.

vr.gr.
Krist

(Optima Condor)