Re: snelheidsmonsters ?

Ha Ludger

Op 26 Sep 97, 13:03 uur, schreef Ludger Offerhaus over Re:
snelheidsmonsters ?:

> Wat voor verstelling hebben die blokken, is dat iets met het onder
> (voor)spanning zetten? Groeten Ludger

Bij de Amigo zijn de voor- en achtervork als een scharnierend
subframe aan een aluminium koker geschroefd. De rubberblokken zitten
ook aan die alu-koker en je kunt ze naar- of van het scharnierpunt
af verschuiven. Dus hoe meer je ze richting scharnier schuift, hoe
meer hij gaat veren, hoe verder van het scharnier af, hoe stugger de
veer. Ze zijn trouwens ook makkelijk te vervangen, je kunt ze
simpelweg met de hand losdraaien en er een nieuwe opzetten. Overigens
zit bij de achtervork een bout door het rubber en subframe heen, want
anders zou het achterwiel naar voren klappen als je de fiets optilt.

Hmm, dat doet me ergens anders aan denken. Als ik over een
hobbelig pad fiets, dan klappert er iets. Ik dacht eerst dat het de
ketting was, maar ik kan nergens langs de ketting sporen op het frame
vinden waar hij eventueel tegenaan zou slaan. Ook stukjes
schuim op de kettingslangen hebben geen effect. Ik vraag me nu af of
het wellicht die bout door het rubber van de achterbrug kan zijn wat
voor dat klapperen zorgt. Iedere keer dat het ding veert, zou
bij uitveren de boutkop tegen het subframe kunnen komen. Dat ga ik
eens bekijken....

Groeten,
Siem

Email: sweel at worldonline.nl