Re: Rugpijn op een Flevobike???

Ha Ludger

Op 26 Sep 97, 13:28 uur, schreef Ludger Offerhaus over Re: Rugpijn op
een Flevobike???:

> bloedvatenstelsel zonder meer in staat zjin het bloed in naar voren
> uitgestrekte benen te pompen. Of heb ik nu weer een anatomisch
> detail gemist?

Ik denk het. De benen zijn lastig voor het hart, want het bloed moet
meer dan een meter opgepompt worden. De natuur heeft daar een
elegante oplossing voor gevonden. In de aders van je benen zitten
namelijk kleppen. Dus als je hart een slag maakt, dan gaat het bloed
omhoog in je benen. En het kan niet meer terugstromen, want de
kleppen gaan dan dicht. Zodoende hoeft je hart niet steeds het weer
terugstromende bloed omhoog te pompen. Op het moment dat je met je
benen omhoog gaat zitten, dan werken die kleppen niet meer en stroomt
het vanzelf naar je lichaam toe. Ik zou me kunnen voorstellen dat je
tenen in dat geval zonder bloed komen te zitten...

Groeten,
Siem

Email: sweel at worldonline.nl
Home: http://www.worldonline.nl/~sweel/