neksteun

Ik blijf een adspirant-ligfietser. Ik lees bijna elke dag aandachtig de
berichten van de lijst. Ik dacht dat ik een keus had gemaakt: de Challenge
Twister, maar ik hik erg aan tegen de prijs. Ik heb er laatst een middagje
op gereden - nadat ik 's ochtends de tegenhanger van Optima in de duinen
bij Bergen a.Z. had getest en op zich blijft het een goede keus. Maar ja,
er hangt een 'goedkopie' van de Twister aan te komen, vergelijkbaar met de
Focus tov de Wizard. Afgezien van de prijs heb ik ook nog twijfels over
onderstuur/bovenstuur. Ik heb in een van de dorpjes -Egmond ad Hoef- nogal
zitten urmen, toen ik a. het slot voorbijreed en het toch even wou zien b.
elders even een plattegrond op de stoep wilde raadplegen. Ik stel me ook
voor dat ik het bruggetje op wil over de Mauritskade (Amsterdam), waar ze
om pizzakoeriers tot bezinning te brengen wat scherpe bochtjes bij de
opritten hebben gemaakt. Is dat niet makkelijker met bovenstuur of is dat
een kwestie van gewenning?
Een en ander overwegende, zou ik niets eens beginnen met een Focus?
Een andere kwestie: mensen vragen onderweg wel eens (tijdens mijn
proefritten zelfs al enkele malen) of je geen last van je nek krijgt op een
ligfiets. Met het air van een jarenlange ligfietser vraag ik dan of ze
diezelfde vraag wel eens aan een bukracer hebben gesteld, zij het dat zo
iemand z'n nek de andere kant uit moet buigen. Toch vroeg ik me ook zelf
onderweg of zo'n zitje niet zodanig verlengd zou kunnen worden dat je enorm
aan comfort wint doordat je nek en je hoofd gesteund worden. Bij de Twister
lukte me het enigszins mijn hoofd tegen de bovenrand van het zitje aan te
leggen. Die rand op zich was niet zo prettig, maar mijn nek en hoofd
waardeerden deze stand wel. In de auto leg ik als ik lange ritten maak ook
vaak mijn hoofd tegen de hoofdsteun, erg ontspannend. Wat is de mening van
men van de lijst?
Groeten van de eeuwige adspirant,
Paul