Re: neksteun (en onderstuur/bovenstuur)

At 23:15 27/09/97 +0100, you wrote:
>onderstuur/bovenstuur. Ik heb in een van de dorpjes -Egmond ad Hoef- nogal
>zitten urmen, toen ik a. het slot voorbijreed en het toch even wou zien b.
>elders even een plattegrond op de stoep wilde raadplegen. Ik stel me ook
>voor dat ik het bruggetje op wil over de Mauritskade (Amsterdam), waar ze
>om pizzakoeriers tot bezinning te brengen wat scherpe bochtjes bij de
>opritten hebben gemaakt. Is dat niet makkelijker met bovenstuur of is dat
>een kwestie van gewenning?

Met een bovenstuur heb ik weinig ervaring, maar ik rij nu al zo'n 4 jaar
rond op een fiets met een onderstuur (een Challenge Cirrus). Het onderstuur
beperkt de maximale stuuruitslag enigzins, maar het gebeurt maar zeer zelden
dat ik daar last van heb en dan nog alleen als ik bijna stil sta. Wel zijn
er hindernissen die ik op een bukfiets nog rijdend neem en waarvoor ik op de
ligfiets toch even rechtop ga met de voetjes aan de grond (gebeurt overgens
ook maar zelden). Dat heeft niet zozeer met het onderstuur te maken, maar
met het feit dat je 1. je voorwiel niet ziet, 2. je voeten, die voor de
fiets uitsteken, het gat in moet draaien en 3. je iets minder snel een voet
aan de grond hebt als het net niet gaat.
Voor maximale manoeuvreerbaarheid is een zitfiets misschien beter. Ik heb
wel eens proefgereden op de Basic, in druk stadsverkeer. Ideaal karretje
voor in de stad.
Tijdens lange ritten vind ik het onderstuur wel erg comfortabel.

>proefritten zelfs al enkele malen) of je geen last van je nek krijgt op een
>ligfiets. Met het air van een jarenlange ligfietser vraag ik dan of ze

Ik heb nogal eens last van m'n nek. De houding op mijn fiets is juist zeer
ontspannend voor een pijnlijke nek. Ik heb een zithoek van ca. 30 graden.
Als je veel platter ligt is het misschien minder comfortabel.

>Groeten van de eeuwige adspirant,
>Paul

Met ligfietsen is het net als met computers: volgend jaar komt er nog een
mooiere/snellere/betere
op de markt voor dezelfde prijs.

Groeten van een gelukkige ex-aspirant,

Jan