Re: Optima Condor

Henkjan Korpel <HenkJanKorpel at mococo.nl> wrote:
> Subject: Optima Condor
>
> Beste Gilbert,
>
> Ik heb onlangs een dagje proef gereden - bij de liggende hollander - op een
> eveneens volledig geveerde optima condor (26") en dat beviel me uitstekend.
> Ik overweeg er ook een aan te schaffen, alleen is de prijs wat aan de hoge
> kant (ongeveer 4500 gulden meen ik, voor een nieuw exemplaar).

Inderdaad, zeg maar gerust duur. Mijn uitvoering met voor- en
achtervering,
3*8 versnelling en v-brakes kwam op zo'n 4300,-. Dit is een bedrag dat
ik zeker niet zomaar aan een fiets uitgeef. Ik ben begonnen op een
flevo-racer en heb hier 1,5 jaar op gereden. Langzamerhand kreeg ik een
verlanglijstje voor een nieuwe fiets: bredere banden, kleinere
versnellingen erbij, voor ook vering en achterwiel aandrijving. Na een
aantal fietsen getest te hebben die hieraan voldeden kwam ik uit op de
Condor.

Enig minpunt: het rijden met de handjes op de buik als op een flevo is
er
niet meer bij

> Hoe bevalt-ie jou na wat langduriger gebruik ?

Ik rij nu 4 maanden met de Condor en dat bevalt uitstekend. In deze
tijd ben ik er 2 weken mee op vakantie in Noorwegen geweest. Vooral met
afdalen heb je veel plezier met van de vering. Meestal lag de
daalsnelheid
rond de 60 km/h. De fiets blijft dan strak sturen en van ribbels en
hobbels
in de weg heb je geen last. Dit in tegenstelling tot mijn reisgenoten op
bukfietsen. Hier bleek ook de keus voor v-brakes een goede. Deze hadden
altijd kracht genoeg zonder overdreven hard te hoeven knijpen. Sommige
van de andere fietsers hadden na een afdaling kramp in de handen van het
remmen.

> Ik had twee "puntjes van
> kritiek": 1. Je kon het stuur eigenlijk maar in 1 positie vast houden ('t
> was een recht onderstuur, dat wel te vervangen is door een omgedraaide
> ossekop); 2: Het zitje was voor mij (1,96 ) aan de kleine - en smalle -
> kant, maar ook daar schijnt wat aan te doen te zijn.

Ik heb er een ossekop op zitten. Voor mijn gevoel rijd dit meer
ontspannen
dan het rechte onderstuur. En verder was ik een ossestuur gewend van
mijn
racer, dus de keus was makkelijk voor mij: een ossestuur erop. Wel even
uitproberen wat de makkelijkste stand is van de omhoogstaande uiteinden.

Er schijnen 2 lengtes te bestaan van het zitje. Met mijn lengte van 1.90
bevalt het zitje uitstekend. Dit is ook gebleken in Noorwegen waar ik
uren
achterelkaar op het zitje heb gelegen en alleen maar afstapte om een
kopje
koffie te drinken. Waarschijnlijk weet Frank van de liggende hollander
hier
de details van. Trouwens, mijn fiets komt ook daar vandaan.

> Ook wat betreft "snelheid" viel het me niet tegen; hoewel niet gemeten met
> een boordcomputer, had ik toch het idee hogere gemiddelden wat langer vol
> te kunnen houden dan op een bukfiets - die ik al jaren geleden afgezworen
> heb. Volgens mij kan je harder als je lekker ligt. Comfort first.

De snelheden die je op een bukfiets haalt, haal je zeker op een condor.
En
je kunt veel langer blijven rijden met zo'n snelheid. Wat betreft
comfort:
voor mij voelen alle verharde wegen aan als gladde asfalt wegen en zelfs
onverharde wegen zijn goed te doen.

Tip: ik rijd met spd-pedalen en ik kan dit iedereen aanbevelen. Na een
korte gewennings periode wil ik niet meer zonder. Lekker je voeten aan
de pedalen laten hangen.

> Groet
> Henkjan Korpel

Cheers, Gilbert "Optima Condor fan" Blom