van alles en nog wat

Wat van mijn ervaringen van de laatste tijd met mijn Optima Cheetah:

1. Binnen een jaar heb ik mijn voorvelg kapotgeremd met de Magura's (gewone
blokjes). Dat terwijl ik meende dat ik geen 'remtype' ben. Het was net
binnen de garantietijd, en Optima heeft een gratis een nieuwe velg in het
wiel gespaakt. Ik probeer de achterrem te gebruiken, en minder te remmen.

2. 2 weken geleden heb ik Luik-Bastenaken-Luik gereden. Omdat ik al tien
jaar met hetzelfde groepje fiets, en ik nu als enige voor het eerst op de
ligfiets, kon ik goed het effect van de ligfiets inschatten. In de
afdalingen is die superieur. Anderen liggen plat op de fiets, en trappen
bij maar kunnen niet bijblijven. Het klimmen is wel frustrerend. Ik voelde
me enigszins gehandicapt omdat ik alleen mijn benen kon gebruiken. Vooral
de langere klimmen. Toch nooit hoeven af te stappen. Wel ben ik in de
informele rangorde 'terug gevallen' van de gedeelde eerste naar de tweede
plaats. Mijn gemiddelde was 20,3 km/uur, maar is wel enigszins gedrukt door
achterblijvers.

3. Ik heb toen veel geluk gehad. Op de heenweg viel mijn fiets inclusief
drager van de (huur)auto, bij een snelheid van circa 50 km/u, en de enige
schade was een verbogen voorblad, dat ook nog gemakkelijk recht te buigen
was. Tijdens de tocht voelde ik op een nat bochtig weggetje mijn achterwiel
wegslippen, ook bij ongeveer 50 km/u. Mijn fiets schoof plat verder, en ik
minstens 10 meter op mijn racebroekje er achter aan. Geen gat in mijn
broek, en geen verwondingen!

4. Ik heb nu 5000 kilometer op de Cheetah gereden. Voornamelijk
woonwerkverkeer tijdens alle seizoenen. 16 km. enkele reis waarvan 6 km.
bebouwde kom. Tot voor kort reed ik met een stroomlijnpunt, die ik er nu af
gehaald heb omdat ik  moeilijk het achterste stuk van de fiets kan
schoonhouden met de stroomlijn erop. Ik heb de indruk dat zonder stroomlijn
de fiets zo'n 3 kilometer langzamer gaat bij een snelheid van rond de 30
buiten de bebouwde kom, en dat die dan even snel is als een racefiets. Ik
heb het net even berekend. In het jaar ligfietsen reed ik 26,7 gemiddeld,
tegen 25,4 in de drie jaar racefietsen over hetzelfde traject daarvoor.
Overigens heb ik om andere redenen, ondermeer het zitcomfort, veel plezier
van de Cheetah!

5. Tenslotte een vraag die ik al eerder gesteld heb maar waarop ik geen
antwoord heb gekregen. Ik kijk nu uit naar een doorzichtige voorstroomlijn,
zoiets als de Zipper. Heeft iemand daar ervaringen mee? Ik ben vooral
benieuwd naar het effect op de snelheid, en de weersbescherming.

groeten,

Erik Smits
Leiden