Re: van alles en nog wat

Graag reageer ik even op punt 5] van het mailtje van Erik Smits.

Voor mij is het ook onduidelijk waarom je zo weinig fietsen ziet met
stroomlijn. Met name wat betreft front stroomlijn. Immers:
 een stroomlijnpunt aan de voorzijde is effectiever dan aan de
achterzijde;
 in ons vlakke landje kost luchtweerstand verreweg het meeste
vermogen;
 t.o.v. een volledige stroomlijn (zoals Alleweder) niet de nadelen
van: zweterigheid, zijwindgevoeligheid en in-/uitstap of stopongemak
(bij 2-wielers)
 in buitenland rijden wel ligfietsen met frontstroomlijn (o.a.
Duitsland en USA)

Echter ook op de racebukfietsen heb ik nog nooit een Zipperscherm
gezien. Ben benieuwd naar ervaringen en meningen van anderen.
Met vriendelijke groet, Frank van der Laan