Re: van alles en nog wat

stroomlijn. Met name wat betreft front stroomlijn. Immers:
 in ons vlakke landje kost luchtweerstand verreweg het meeste  vermogen;
t.o.v. een volledige stroomlijn (zoals Alleweder) niet de nadelen  van:
zweterigheid, zijwindgevoeligheid en in-/uitstap of stopongemak  (bij
2-wielers)  in buitenland rijden wel ligfietsen met frontstroomlijn (o.a.
Duitsland en USA)

Ben benieuwd naar ervaringen en meningen van anderen.  Met vriendelijke groet,
Frank van der Laan
Erik,

Ik denk, dat de oorsprong van dit verhaal in de race-scene gezocht moet worden.
De IHPVA heeft nooit onderscheid gemaakt tussen gestroomlijnde fietsen, en
ongestroomlijnde. Fietsen bouwen die de menskracht het meest effectief benutten
en daardoor het snelst waren, dat was het streven. In Nederland kwam echter een
beweging op, met mensen die de ligfiets wedstrijden veel meer als een
mensensport zagen, en vaak met praktisch bruikbare fietsen wedstrijden gingen
rijden. Vol gestroomlijnde fietsen bouwen is duur en moeilijk, daar zijn er
niet zo veel van in Nederland. Degenen die er wel waren, waren duidelijk een
klasse sneller.
Met die snelheids verschillen kwam de behoefte aan een scheiding.
In de NVHPV is een aantal jaren geleden een klasse indeling gemaakt, die erop
neer kwam, dat een ongestroomlijnde fiets geen speciale stroomlijn dingen voor
de berijder mocht hebben. Erachter werd wel vrij gelaten.
Et Voila: In de wedstrijdscene werd weinig aandacht meer besteed aan neusjes,
maar na verloop van tijd kwamen er wel steeds meer puntjes.

De stroomlijn neusjes die ik ken uit het buitenland zijn ook voornamelijk
comfort apparaten. Je ziet ze voornamelijk op "slome" lange wielbasis
tourfietsen, waar ze meer voor beschutting dan voor snelheid worden gebruikt.
De Engelse Kingcycles zijn voor mij de enige uizondering. Die komen standaard
met een puntje, daarnaast kun je een neusje krijgen. Als je die twee
combineert, is het erg eenvoudig om hier een stuk doek tussen te hangen, zodat
je een volgestroomlijnde fiets krijgt, die toch gebruiksvriendelijk is.

Overigens heb ik nog nooit betrouwbare verhalen/metingen gezien aan
deel-strooomlijnen. Maar volgens de verhalen die ik gehoord heb, zou een
staartstroomlijntje juist effectiever zijn dan een neus stroomlijntje. De
ruimte tussen neusje en berijder zorgt voor extra turbulentie, terwijl een
staartpuntje wel goed aansluit, en je daarmee tevens een behoorlijke kopie van
een waterdruppel benadert. Maar goed, dat zijn verhalen, metingen zouden zeer
welkom zijn.
 Mijn ervaring met een staartpuntje van Henry Bart/Optima cycles op mijn low
racer  leert, dat een snelheidswinst van 10 procent reeel is. Mocht je
uitspraken kunnen doen over het rendement van een neusje, dan hoor ik dat
graag.
Groeten, Gijs Baron

PS. In het HPV nieuws heeft wel regelmatig een advertentie gestaan, van een
bedrijf dat Zippers levert in nederland. Prijs ca. 600 gulden, geloof ik.