Re: instelling teller (computer)

> ik heb een vraag over het instellen van de kilometerteller,
> meestal computer genoemd, maar een wasmachine noem je ook
> geen computer.
>
> Sinds ik op mijn alleweder naar mijn werk fiets is de afstand
> een kilometer korter geworden. Ik vraag me nu dus af of de teller
> vroeger verkeerd stond, of nu. Met pi.D kom ik op 159 cm/omwenteling,
> maar als ik het nameet kom ik op 149 cm, wat ik dus ingesteld heb.
> Wat hebben andere alleweder rijders, en ligfietsrijders met een 20 inch
> wiel ingesteld??
Met de Vredestein DD band met zo'n 7 bar in de band zou je op 148 cm uit
moeten komen nou is een verschil van 1 cm wel te verwaarlozen dus je zit
behoorlijk goed.

> De luchtdruk in mijn band is zo'n 5 bar (vredestein dd)
Dit is iets aan de lage kant, de band loopt zwaarder en slijt sneller
als je te weinig druk in de band hebt. mijn collega's fietsen met 7 bar
in de Monte Carlo banden zowel in de normale als in de DD versie.

> Ik heb nog zo'n oud tellertje (cateye 7000 geloof ik) waarvan in de
> documentatie staat dat hij geschikt is voor wielomtrekken van 160 -....
> cm. Ik kan hem zonder problemen instellen op 149, nog veel minder zelfs,
> ik geloof tot 130 of zo. Maar ik kan  me toch voorstellen dat de
> computer (in de teller) bij hoge snelheden het aantal pulsjes niet aankan.
> Heeft iemand hier ervaring mee?? Zelf merk ik niets, maar tot nu toe
> heb ik niet harder gereden dan zo'n 40 km/uur.
voor zover ik weet gaan bijna alle tellers tot over de 200 km/u.

> vr. gr. Gerrit.

Joop gooden schreef
> Zelf rijd ik op Swallow 37x438 bandjes. Mijn teller staat afgesteld
> op een wielomtrek van om en nabij de 1550 mm.
Dit is een 438 band en geen 406 band de omtrek is dan ook een stuk
groter.

Vriendelijke groeten Andre Vrielink