Re: fietscomputer instellen

Van: Matthijs de Vries
Matthias at mail.uva.nl

Hoi,

Ik wil ook nog graag een duit in het zakje van dit onderwerp doen. Mijn tip
voor het instellen van een teller is: gebruik een roeibaan.

In een vergrijsd verleden, toen ik nog op een bukfiets met een
fietscomputer reed, gebruikte ik de Bosbaan om de instelling te
"finetunen". Eerst ik berekende ik de omtrek van het wiel met band ruwweg
door 2piR, vervolgens fietste ik naar de Bosbaan
(En olympische roeibaan van precies, ik herhaal precies 2 km lengte), en
reed net zo lang heen en weer, tussendoor corrigerend, totdat ik precies 2
km en 0 meter op de teller had staan. Toen ging ik op fietsvakantie met een
boel bepakking op het achterwiel (waar ook de sensor zat), en kon ik dus de
hele procedure weer herhalen. Zo had ik ten slotte de meeste zekerheid.

Dus, als je in het Zuiden des Lands woont, ga je naar Tilburg. Daar is, in
de buurt van De Beekse Bergen een roeibaan in het Wilhelmina-kanaal
aangelegd. Woon je in het Noorden, ga dan naar de olympische roeibaan in
Harkstede, onder Groningen, bij het Grunostrand. Alle roeibanen hebben een
mooi recht fietspad ernaast, voor de supporters. Ga er niet heen als er een
roeiwedstrijd is: dan rijden ze er ook met zesdeurs bakken over.

Tegenwoordig, sinds de ligfiets, rijd ik niet meer met een teller.
Fietscomputers zijn
a-relaxed; zonder geniet je veel meer van het fietsen 'an sich'.

Groetjes,

Matthijs