Re: Be-Alleweder

> Date: Wed, 28 May 1997 9:12:46 METDST
> From: "Joop H.M. Gooden" <gooden at nlr.nl>
> Subject: Be-Alleweder
>
> Ik heb inmiddels het plaatje van de Belgische Alleweder in het
> laatste HPV-nieuws eens opgezocht. Op een afstandje lijkt
> hij, op details na, sprekend op de Flevobike-versie en heeft
> ook nog dezelfde naam. Het kan haast niet anders of er moet
> sprake zijn van een soort licentiebouw of een anderszins innige
> samenwerking tussen de twee Alleweder-fabrikanten. Is dat inderdaad zo?
> (ik ben gewoon nieuwsgierig).

Nee, er is geen sprake van licentiebouw.
Het zit ongeveer zo.
Bart Verhees (de bouwer van de BE-Alleweder) is in eerste intantie ook
de ontwerper van de Flevobike Alleweder.
Bart heeft de Alleweder destijds als afstudeer opdracht ontworpen.
Toen hij het idee kreeg om de fiets te gaan bouwen voor de verkoop en
dit hem zelf niet goed lukte, is hij bij Flevobike terecht gekomen.

Inmiddels is de Flevobike Alleweder gerestyled (hoe schrijf je dat?) en
heeft deze geregeld kleine verbeteringen ondergaan.
De Alleweder zoals we hem nu verkopen is grotendeels door Titus v.d.
Brink (de Ontwerper en bouwer van de E-lite) ontworpen.

Zoals julie weten is Bart inmiddels zelf ook weer begonnen met het
bouwen van Alleweder onder eigen beheer, dit is ongeveer dezelfde
Alleweder als die hij destijds ontworpen heeft.
Vriendelijke groeten Andre Vrielink