Re: Be-Alleweder

Hoi hoi,

Marcel schreef:
> [...]
> (vandaar ook de soms gehanteerde benamingen B-Alleweder resp.
> A-Alleweder (en dat is dus dezelfde als de Be(lgische)-Alleweder)).
> Uit de mail van Arnold Niessen maak ik echter op dat hij de
> Verhees-AW beter vindt dan de Flevo-AW. Kennelijk heeft Bart Verhees
> toch ook wel wat verbeteringen doorgevoerd, of de wijzigingen die
> Flevobike heeft doorgevoerd zijn niet voor iedereen verbeteringen.
> Op grond van het prijsverschil zou je evenwel verwachten dat de
> Flevo-AW veel beter zou moeten zijn. Of is Belgie een lage-lonen-land?

Ik ben misschien bevooroordeeld, omdat ik wel bij Bart Verhees langs
ben geweest en niet bij Flevobike. Ik heb wel een dag in een Flevo-Alleweder
gereden (zie verslag vorig jaar), en daar merkte ik een paar nadelen
die in de Be-Alleweder niet optreden, zoals het spant waar mijn
knie\"en tegenaan kwamen. De bodemgaten van de Flevo-Alleweder waar ik
over klaagde waren in het model dat ik bereed niet goed afgewerkt
(het was een zelfgebouwde fiets); toch heeft de Be-Alleweder
nog iets grotere gaten voor je voeten (hoewel in de breedte nog steeds
niet royaal). Ook de loslopende ketting was niet representatief
voor de Flevo-Alleweder maar een bouwfout, zo verzekerde Andre Vrielink
mij.

De prijs van een bouwpakket is ongeveer gelijk, een gebouwde fiets
is bij Bart veel goedkoper. Bart zelf noemde hiervoor als reden dat de
fiets conceptueel eenvoudiger in elkaar zit: minder uren werk en
minder materiaalkosten. Grotendeels worden er gewone fiets-onderdelen
gebruikt, wat mogelijk is omdat het achterwiel 26" is. De Flevo-Alleweder
gebruikt meer eigen onderdelen, en dat is duurder.
Recente verbeteringen in de Flevo-Alleweder zitten, zo vertelde Andre
Vrielink mij, o.a. in de trapdoos-constructie, voorwielophanging,
demping voorwielen, trommelremmen. Hier komen eventuele oudere verbeteringen
t.o.v. de Be-Alleweder nog bij.

Ik heb nog geen ervaring met de Be-Alleweder schijfremmen
in de regen; zou hun remkracht erg afnemen ? De Flevo-Alleweder
heeft trommelremmen. Mijn huur Flevo-Alleweder had overigens
maar \'e\'en remkabel van handvat naar verdeelpunt. Aangezien
ik regelmatig een remkabel kapot trek (meestal als je je rem
het hardste nodig hebt!) wil ik ALTIJD een tweede rem hebben.

Ik heb nog geen nadelen aan de Be-Alleweder kunnen ontdekken.
De Flevo-Alleweder is natuurlijk een produkt met een aantal jaren
bouw-ervaring, en is vermoedelijk constructief diverse malen gewijzigd,
en daarmee beter, sterker, en vermoedelijk ook duurder geworden.
Ook in de Be-Alleweder zijn in de loop der jaren verbeteringen
aangebracht, maar ik weet niet hoeveel.

Waarom is de gleufvorm in de Flevo-Alleweder eigenlijk ontstaan ?
Ik kan me twee redenen voorstellen: (1) zicht op het wegdek, of
(2) constructieve stijfheid. Klopt dit ? In elk geval ontbreekt
deze gleuf bij de Be-Alleweder. Je moet hoe dan ook enigszins
vooruit kijken en proberen te mikken waar je banden ongeveer uitkomen;
hetzelfde als op een randonneur met voorfietstassen, waar je niet kunt
zien waar je voorwiel precies rijdt.

Ik vind zelf het belangrijkste voordeel van de Flevo-Alleweder boven
de Be-Alleweder, dat er in de Flevo-Alleweder tegenwoordig een
gewone achternaaf wordt gebruikt in een dubbele achtervork. Ik vind die
enkele vork van de Be-Alleweder met speciale naaf er eng uitzien, maar
ik ben dan ook geen wtb-er. Met banden plakken is het weer makkelijk.

Ik vind veiligheid belangrijk. De standaardverlichting (op accu) van
de Be-Alleweder voldoet maar vind ik nog onvoldoende: ik wil meer
licht, remlicht, en richtingaanwijzers. De Flevo-Alleweder wordt als
bouwpakket geleverd zonder verlichting, als complete fiets met verlichting.
De Flevo-Alleweder die ik huurde had geen verlichting en geen
spiegels. Voor een verhuurde fiets vind ik dat niet acceptabel!

Oh ja, een nadeel van beide fietsen kan ik nog wel noemen: het achterwiel
slipt weg in mul zand. Het is toch wel lastig dat je dan moet uitstappen...

Over een maand hoop ik ook de nadelen uit de praktijk te kunnen melden,
althans, ik hoop dat het er niet te veel zijn :-). Tot nu toe kom ik
tot de volgende vergelijking:

                      Be-Alleweder                     Flevo-Alleweder
Verlichting:          prima weggewerkt, hoog,          ja, niet gezien
                      standaard 2.4/0.6W op accu
Rem:                  vooruit duwen;                   remhendel;
                      volledig onafhankelijk           L/R deels gedeelde remkabel
                      schijf-rem                       trommelrem
Achterwiel:           26", speciale naaf,              standaard naaf,
                      7v-derailleur                    7v.naaf of 3x7-naaf
Kettingwielen:        standaard                        speciaal
voorwielen:           schijf                           spaak
Spiegels:             links (rechts optie)             ????
Spant:                okay                             let op je knie\"en
Prijs gebouwd:        vanaf 3800                       vanaf 4800
Prijs bouwpakket:                                      vanaf 2990
Renske:
> Marcel:
>
> Nu de prijs nog...

Ook in prijs is de C-Alleweder onvergelijkbaar....

Met vriendelijke groeten,
Arnold.