Er zit een deuk in mijn band!

> From:           "Wubbe, Leon" <l.j.wubbe at getronics.nl>
> Date sent:      Fri, 30 May 97 09:48:00 GDT
> Send reply to:  nlhpv at maillist.il.fontys.nl

> Natuurlijk is een draadje NIET de juiste methode om de omtrek te bepalen.
> Een fietsband deukt immers in op de plaats waar hij de grond raakt. Als je
> met een draadje de wielomtrek meet is ie te groot.
> Je moet bij het meten van de omtrek rekening houden met dat indeuken. De
> "krijtje op de grond methode" (al eerder beschreven) is de enig juiste.

En je zou rekening moeten houden met het type wegdek waar je overheen
rijdt. Een hobbelig wegdek in combinatie met vering van de ligfiets (al
dan niet aanwezig) kan zorgen voor een variatie in de deuk die correctie
van de snelheid nodig maakt. Voor een juiste meting is het dus
noodzakelijk dat je meet op een stuk wegdek dat representabel is voor de
gemiddelde kwaliteit van het wegdek van de route die je aflegd. Dit geeft
natuurlijk problemen bij routes die je nog niet eerder gereden hebt.

Eveneens moet je rekening houden met de temperatuur van de lucht in de
band. Iedereen weet dat warme lucht een groter volume heeft dan koude
lucht. En dit heeft invloed op de omtrek van de band en de grootte van de
deuk. Dus niet meten tijdens warme omstandigheden en gaan rijden onder
koude omstandigheden.

Vanwege slijtage en de invloed hiervan op de omtrek van de band zou je
periodiek moeten controleren of de gegevens nog kloppen. De slijtage hangt
sterk af van de kwaliteit van het materiaal. Natuurlijk is ook hier de
kwaliteit van het wegdek van belang wat betreft de snelheid waarmee de
banden slijten.

Vergeet ook niet om enkel dan te meten als de ligfiets voorzien is van
representatieve bagage. Dit telt mee voor het gewicht waarmee de banden
belast worden en heeft zodoende invloed op de mate waarin de band deukt.
Ook in verband hiermee is het verstandig om te bepalen wanneer er normaal
gesproken gefietst wordt: voor of na het eten en voor of na de stoelgang.

Eigenlijk zouden we meerdere methoden van snelheid- en afstandmeting
moeten hebben waarbij ondersteuning van een computer met kunstmatige
intelligentie zeer bruikbaar zou zijn (anders zou het ons teveel van het
fietsen zelf afleiden...).

Jullie weten dat deukje in die band vast wel nog meer uit te hollen :)
Zal ik nog wat meer onzin uitkramen? Of was dit voldoende?

Pas als de Belastingdienst het niet eens is met mijn opgave van mijn woon-
werk afstand zal ik deze lijst vragen om commentaar over hoe we dat,
natuurlijk geheel wetenschappelijk verantwoord, moeten aanpakken.

Groetjes, Chris.
Chris Teuben, Rekencentrum Rijksuniversiteit Groningen