Re: nogmaals clipless pedalen

PAS OP! De shimano PDM 323 pedalen (die met aan een kant een gewoon pedaal), kunnen
slechts met een zeer speciaal sleuteltje worden afgesteld (geldt waarschijnlijk ook
voor de 535). Dat ziet er uit als twee pijpsleuteltjes in elkaar. Kost ca f 65,-- door
de fietsenmaker bij Shimano te bestellen. Aangezien dat sleuteltje na een keer gebruiken
al kapot is schiet je daar dus weinig mee op. Het uit elkaar halen van deze pedalen en
weer monteren is bovendien een heel gep... De benodigde kogeltjes kun je bovendien
alleen bij de kogellagergroothandel krijgen. Het zijn dus in feite 'weggooipedalen'.
Laagste prijs tot nog toe waargenomen: f 79,-- bij Van Herwerden, Voorburg.

Ik gebruik deze pedalen overigens sinds anderhalf jaar met groot genoegen. Zeer licht
afgesteld: je schiet er toch niet uit. Eerst op een gewone fiets (slechts twee maal op
mijn bil gegaan), nu op een Cheetah. Op een ligfiets vind ik ze onontbeerlijk. Nadeel op
een ligfiets is dat de 'gewone kant' minder gemakkelijk voorkomt. Aangezien mijn voeten
toch heel gemakkelijk loskomen, overweeg ik toch maar een dubbele SPD.

Wout