--
Toni Cornelissen || De kortste verbinding tussen twee punten is
Tel: 079-3228093 || een rechte lijn, de langste een buslijn.
Vnet: UITVM1(NL18830); Internet: toni at nl.ibm.com
*** Forwarding note from NL18830 --UITVM1   97-06-01 15:08 ***
To: INTERNET--IBMMAIL

From: Toni Cornelissen (Internet Infrastructure)
Subject: Internationale ervaringen
Ligfietsers,

Ik heb gisteren in Belgie rondgefietst. De reacties wil ik jullie niet
onthouden. De geplande route was naar Ulvenhout, daar de Schelde-Rijn
route volgen tot Huibergen, dan de Steden route naar Antwerpen.
Vanuit Antwerpen terug langs het kanaal naar Turnhout en daar over
het Bels lijntje naar Alphen en weer terug naar huis. Door het missen
van een aantal bordjes heb ik iets anders gereden dan gepland.

In de Kalmthoutse heide viel het me op dat mensen mij nauwelijks terug
groetten als ik ze groette. Zelfs langs het fietspad langs te
Amstelveense museumtram wordt meer gegroet. In tegenstelling tot
's ochtends in de sneltram, waar mprf de meest enthousiaste groet is die
ik gehoord heb.

Een ander opvallend ding dat opvalt is dat een ligfiets daar veel vaker
dan in Nederland de uitdrukking "cool" uitlokt. Zelfs van jeugd op
scooters. In Nederland kijken die mij meestal aan met een blik van: "Wat
een sukkel, ik kan harder en ik hoef nog niet eens te trappen". Ik hoop
nog een keer samen met zo'n scootertje langs een politie controle te
rijden. Dan zullen we nog eens zien wie het hardste /mag/.

Een negatief puntje: Ik werd regelmatig uitgelachen door kinderen
(basisschool leeftijd) Antwerpen en omgeving. Deze leeftijdscategorie
reageert in Nederland meestal erg enthousiast. (Ik wil ook
zo'n fiets, gaaaf, enz.) Misschien een link met dat andere waaruit de
xenofobie van Antwerpenaren blijkt.

In Antwerpen heb ik ook nog andere reacties gehad: "Kijk dat is nu een
ligfiets.", "Wat is dat nu?" Het was druk in Antwerpen, ik liep naast
regelmatig naast mijn fiets. Toen ik een frietje aan het eten was moest
een Japanse tourist even aan mijn stuur draaien. Zonder dat overigens
aan mij te vragen. (is dat onderdeel van de Japanse cultuur zonder
toestemming aan andermans spullen zitten?)

Andere reacties:Dat moet wel snel gaan (ook op te terugweg toen ik een
behoorlijk zware wind tegen had en mijn snelheid dientengevolge niet er
hoog was. Ook werd ik regelmatig aangemoedigd (al dan niet serieus) op
de manier zoals ook tijdens wielerwedstrijden gebeurt. Ter hoogte van
Brecht werd ik uitgenodigd tot het maken van een high five, waarop ik
ben ingegaan.

Conclusies van dit diepgravend en wetenschappelijk zeer doorwrocht
onderzoek 8-):
In Belgie wordt aanzienlijk vreemder opgekeken van een ligfiets dan in
Nederland. De reacties zijn dan ook naar vanant.

mvg tc

Vnet: UITVM1(NL18830); Internet: toni at nl.ibm.com