RE: hoe bevalt de tandem

De fiets is qua prijs dacht ik vergelijkbaar of iets goedkoper dan de M5, naar de
prijs van de Optima heb ik nooit geinformeerd.
Voordat geld krijg je echter wel meer fiets: zoals gezegd ook voor vering,
schijfremmen (belangrijk bergaf) en vooral tweewiel aandrijving waarbij de machinist
het voorwiel aandrijft (20") en de stoker het achterwiel (26"). Beide rijders kunnen
dus een eigen verzet draaien en schakelen of stoppen met trappen wanneer gewenst.

Qua rijgedrag kan ik alleen de M5 vergelijken (de Optima lijkt hierop) en is er
weinig verschil behalve dat de M5 geen voorvering heeft en geen last van een
torderende ketting (bij voorwiel aandrijving). De M5 stuurt dus wat prettiger maar
de draaicircel e.d. is vergelijkbaar. Bij de Amigo moet de machinist bij scherp
draaien stoppen met trappen waarbij de stoker door moet trappen maar ook weer niet
te hard, dit spelletje moet je leren. Persoonlijk vind ik dit maar een klein nadeel
t.o.v. het voordeel van onafhankelijke aandrijving.

Optima vermeld in z'n folder dat de Tandem ingeschoven kan worden en dat daardoor
kleine mensen een kortere fiets hebben dan lange mensen. Onze fiets is zo'n 15cm te
lang (ruimte achter voorstoeltje), en wij merken hier helemaal niets van tijdens het
fietsen. Alleen bij het opbergen in ons schuurtje heb ik er hinder van. We gebruiken
deze ruimte overigens als bagage ruimte, ideaal voor de gewichtsverdeling.

Zowel de M5 als de Optima zijn deelbaar, dit schijnt nauwelijks ten koste te gaan
van de stijfheid en maakt de fiets mogelijk wat hanteerbaarder (trein, flat, busje
e.d.). Zelf heb ik die wens niet omdat wij de fiets op z'n kop op onze auto
vervoeren (Suzuki Alto), dit kan doordat de zittingen eenvoudig te verwijderen zijn.

verder nog vragen? groeten arnoud