[Zoeken][Index 1996][Threads 1996][Index 1998][Threads 1998]

[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Datum index][Onderwerp index]

Re: Buigen van aluminium buis




> 
> 
> Heren/Dames zelfbouwers,
> 
> Ik ben van plan een eenvoudige tweewieler te gaan maken. Ik heb hiervoor 
> beschikbaar een dunwandige, grote diameter aluminium buis (+/- 5 cm 
> diameter, overgehouden van een ander ligfietsbouw-project).
> 
> Het lassen van aluminium kan worden gedaan door de ligfiets-bouwer bij mij 
> om de hoek, Optima.
> Ik wil echter een bocht in die buis hebben. Het buigen van zo'n buis kost 
> echter zo'n f 300,- aldus Optima
> De bocht in de buis is echter niet zo erg kritisch,qua radius. Is hier geen 
> goedkopere, simpele methode voor?
> 
Ik kan me goed voorstellen dat dat wat kost, want aluminium kun je niet
zomaar buigen (tenminste als je het heel wilt houden). Aluminium wat 
gebogen wordt (bijvoorbeeld velgen, die worden uit recht profiel gevormd)
ondergaat een uitgebreide warmtebehandeling om dislocaties in het materiaal
tegen te gaan zodat er een mooie (stevige) kristalstruktuur ontstaat.
Die warmtebehandeling (temperen) gebeurt onder streng gecontroleerde 
omstandigheden in speciale ovens en is dus niet iets wat je op een vrije
zaterdagmiddag thuis doet.
Helaas kan ik je dus geen simpelere methode aanbevelen.
-- 
Groeten van Niels,
               O                                  __o
              _\\/\-%                           _`\<
_____________(_)--(_)__________________________(_)/(_)_________________
Niels Geerts                            | Email:  niels at wfw.wtb.tue.nl
Department of Mechanical Engineering    | Phone:  +31 40 2473358
Eindhoven University of Technology      | Adress: Wh -1.127, PO Box 513,
The Netherlands                        	|         5600 MB Eindhoven


Archief homepage | Datum index | Onderwerp index