[Zoeken][Index 1996][Threads 1996][Index 1998][Threads 1998]

[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Datum index][Onderwerp index]

Re: Buigen van aluminium buis




Wat een materiaal-deskundigheid in deze lijst! Ik heb nog nooit zoveel 
woorden in een mailtje gelezen waar ik nog nooit van gehoord heb!

Toch nog twee vraagjes aan de heren-materiaaldeskundigen:
1) heeft de mate van buiging nog invloed? Ik wil er namelijk geen 
spaghetti-fiets van maken maar gewoon een
elegant boogje. De mate van buiging is dus minimaal. Is er dan ook nog een 
nabehandeling nodig?
De Windcheetah heeft namelijk ook twee mooie bochten, die volgens mij zonder 
warmtebehandeling zijn aangebracht. Als 'mijn' buis toch zwakker wordt, 
hoeveel zwakker wordt-ie dan?

>Een simpelere methode is volgens mij een iets aangepast ontwerp nemen voor
>je fiets en dan maar iets meer eraan verzagen en verlassen.
2) Van lassen wordt het materiaal toch ook zwakker?

Groeten en alvast dank voor de hulp
Leon Wubbe
l.j.wubbe at getronics.nl
 ----------
From: owner-nlhpv
To: nlhpv
Subject: Re: Buigen van aluminium buis
Date: 3 June 1997 11:10
>Ik kan me goed voorstellen dat dat wat kost, want aluminium kun je niet
>zomaar buigen (tenminste als je het heel wilt houden). Aluminium wat
>gebogen wordt (bijvoorbeeld velgen, die worden uit recht profiel gevormd)
>ondergaat een uitgebreide warmtebehandeling om dislocaties in het materiaal
>tegen te gaan zodat er een mooie (stevige) kristalstruktuur ontstaat.
>Die warmtebehandeling (temperen) gebeurt onder streng gecontroleerde
>omstandigheden in speciale ovens en is dus niet iets wat je op een vrije
>zaterdagmiddag thuis doet.
>Helaas kan ik je dus geen simpelere methode aanbevelen.
>--
>Groeten van Niels,
>               O                                  __o
>              _\\/\-%                           _`\<
>_____________(_)--(_)__________________________(_)/(_)_________________
>Niels Geerts                            | Email:  niels at wfw.wtb.tue.nl
>Department of Mechanical Engineering    | Phone:  +31 40 2473358
>Eindhoven University of Technology      | Adress: Wh -1.127, PO Box 513,
>The Netherlands                                |         5600 MB Eindhoven

Hallo meneert de leraart, Waar zijn wij nou helemaal mee bezig????

Sorry maar ik denk dat dit niet een echt goede reklame is voor de
universiteit van Eindhoven. Het verhaal heeft wel een kern van waarheid maar
er wordt een aantal dingen beweerd waar mijn haren van overeind gaan staan.
Ik heb het idee dat je een aantal materiaalkundige termen hebt gehoord en nu
indruk wil maken door ze allemaal in een mailtje bezigen. (Sorry, ik wil
niet persoonlijk worden) Ik zal een korte erata geven.

Ten eerste heb je helemaal gelijk als je zegt dat je aluminium niet zomaar
kunt buigen. Daarbij moet je volgens mij dan duiden op een buis of ander
drie dimensionaal profiel, omdat er dan stukken van het materiaal uitgerekt
moeten worden om hetzelfde profiel in de bocht te houden.

Echter bij het buigen van Aluminium zijn dislocaties van essentieel belang
(en we proberen ze dus niet te voorkomen) omdat deze roosterfouten de atomen
met kleine stapjes t.o.v. elkaar kunnen verplaatsen. Na een gedeeltelijke
vervorming kunnen de dislocaties echter vast komen te zitten tegen vreemde
atomen, precipitaten (hardere materiaal gedeeltes door legeringselementen)
of tegen andere dislocaties. Hierdoor worden het materiaal ook sterker, en
dit is de extra stevigheid die ontstaat door het zogenaamde koud vervormen.
Om deze dislocaties weer mobiel te maken kan een warmte behandeling worden
toegepast, genaamd zachtgloeien, omdat het materiaal inderdaad er zachter
van wordt. Hierna kan er weer verder worden vervormd. Dit is dus niet het
temperen van een materiaal. Temperen gebeurt bij bvb staal, wanneer er te
veel gasvormige elementen in de smelt zitten, zoals koolstof (wat CO2 kan
vormen) dan onstaan er veel bellen tijdens het stollen. Dit wordt
ondervangen door aan de smelt een carbidevormer toe te voegen zodat de
gasproductie uitblijft.

De vorige auteur bedoelt met zijn warmte behandeling hoogst waarschijnlijk
het precipitatie harden. Door aluminium dat met koper (of een ander
precipitatiehardend element) gelegeerd is op een verhoogde temperatuur te
houden van ca 180 graden celcius voor een kritische periode te verwarmen
ontstaan er gebieden die een grote interne spanning teweeg brengen waardoor
de dislocaties moeilijker kunnen verplaatsen en het materiaal sterker wordt.
Deze warmte behandeling is per aluminium verschillend en komt vrij kritisch
op zowel tijd als temperatuur en is inderdaad niet echt een huis, tuin en
keuken klusje.

Een simpelere methode is volgens mij een iets aangepast ontwerp nemen voor
je fiets en dan maar iets meer eraan verzagen en verlassen.

Groetjes van Patrick (naast hurri-rijder ook materiaalkundige)

 * P.A.H.M. Nootebos      E-Mail: nootebos at ecn.nl
 * Tel: 0224-564509 / 564602    Fax: 0224-563489
 * Netherlands Energy Research Foundation ECN



Archief homepage | Datum index | Onderwerp index