[Zoeken][Index 1996][Threads 1996][Index 1998][Threads 1998]

[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Datum index][Onderwerp index]

Re: Buigen van aluminium buis




  Leon Wubbe wrote: 

> 1) heeft de mate van buiging nog invloed? Ik wil er namelijk geen
> spaghetti-fiets van maken maar gewoon een elegant boogje. De mate
> van buiging is dus minimaal. Is er dan ook nog een nabehandeling
> nodig? De Windcheetah heeft namelijk ook twee mooie bochten, die
> volgens mij zonder warmtebehandeling zijn aangebracht. Als 'mijn'
> buis toch zwakker wordt, hoeveel zwakker wordt-ie dan?
 
Er is wel minder effect als je minder buigt, maar de maximaale 
veilige vervorming is moelijk te bepalen. In ieder geval geldt, als 
je een gehardend buis vervormt, wordt het materiaal nog harder 
en komt na verdere vervorming in de buurt van broos. Dat betekend dan 
wel een reductie van sterkte is dus niet meer veilig. Dit geldt in 
principe ook voor staal.

> 2) Van lassen wordt het materiaal toch ook zwakker?

Klopt. Gelaste aluminium frames worden dus ook vaak van 
ongewarmtebehandelte biuzen gemaakt en pas na het laswerk 
warmtebehandelt om de hele frame een optimale materiaalqualiteit te 
geven.
  Sytze Boonstra wrote:

> Mark Maier wrote:
> [knip knip knip]

OK-OK, I got it. Let's talk bikes again ;-)

Groetjes,
Mark.

________________________________________________________________________

     Dr. Mark Maier                     EUROPEAN COMMISSION
                                  INSTITUTE FOR ADVANCED MATERIALS 
  Tel:  +31-224-565254                 Joint Research Centre                      
  Fax:  +31-224-563841                       P.O.Box 2
                             O            1755 ZG  Petten       __o 
  E-mail: maier at jrc.nl      _\\/\-%       The Netherlands     _`\<,   
___________________________(_)--(_)__________________________(_)/(_)____


Archief homepage | Datum index | Onderwerp index