RE: hoe bevalt de tandem

Arnoud Brouwer schreef:
#Het is niet de Fifty-Fifty dat is een leuk 2x20" bovenstuur fietsje.

Fifty van 50cm (20") zeker. Grappig, dat wel, maar zouden die nieuwe
Flevo-namen nou echt zo aanslaan? Oke'-Ja, pfff...

#De Amigo
#tandem is op basis van de solo Amigo.  We hebben 'm vorig jaar op proef gehad waarna
#de fiets met verbeteringen op de RAI is geintroduceerd. De fiets rijd net zo lekker
#als de solo omdat ook de tandem voor en achter geveerd is met een maat grotere
#rubbers dan die van de solo.

Kijk 'ns aan! Ik vind de Amigo met Basic-zitje zo ongeveer de comfortabelste
fiets, dus da's mooi.

#Bovendien vind ik de de trampolinegaas zitting zeer
#comfortabel, hoewel ze niet zo mooi ogen.

Wie ziet dat als je erop zit? Je moet natuurlijk niet solo gaan rijden op
de tandem. Maar dan krijg je toch doorgaans ander commentaar...

#De fiets is qua prijs dacht ik vergelijkbaar of iets goedkoper dan de M5, naar de
#prijs van de Optima heb ik nooit geinformeerd.

De Optima ligt ook rond de f6000,- Ik geloof dat ze expres iets onder
de M5 zitten.

#Qua rijgedrag kan ik alleen de M5 vergelijken (de Optima lijkt hierop) en is er
#weinig verschil behalve dat de M5 geen voorvering heeft en geen last van een
#torderende ketting (bij voorwiel aandrijving).
#Persoonlijk vind ik dit maar een klein nadeel
#t.o.v. het voordeel van onafhankelijke aandrijving.

Eerst ziwen, dan geloven. Op een ligtandem heb ik nog nooit gereden (toen
we die wilden huren  bij de Liggende Hollander was net de vorige dag de
voorvork krom gereden), maar het lijkt me niet al te wendbaar. En dan
ook nog eens de beperking van die ketting... Het lijkt mij geen stadsfiets,
of vergis ik me daarin? Kom je een beetje tussen paaltjes door?

#Optima vermeld in z'n folder dat de Tandem ingeschoven kan worden en dat daardoor
#kleine mensen een kortere fiets hebben dan lange mensen. Onze fiets is zo'n 15cm te
#lang (ruimte achter voorstoeltje),

Tandems worden in zo'n beperkte oplage gemaakt, dat het in de kosten
niks uit moet maken als Flevo de hoofdbuis 15 cm korter maakt.
Zeker bij het Amigo-ontwerp is dat een kwestie van zagen en alles
weer erop schroeven.

#Zowel de M5 als de Optima zijn deelbaar, dit schijnt nauwelijks ten koste te gaan
#van de stijfheid en maakt de fiets mogelijk wat hanteerbaarder (trein, flat, busje
#e.d.).

Ach, een fiets is om op te rijden, niet om achterop de auto te hangen.

Marcel (enthousiast).
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at wins.uva.nl
-