[Zoeken][Index 1996][Threads 1996][Index 1998][Threads 1998]

[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Datum index][Onderwerp index]

Re: Buigen van aluminium buis




Wubbe, Leon wrote:
> 
> Heren/Dames zelfbouwers,
> 
> Ik ben van plan een eenvoudige tweewieler te gaan maken. Ik heb hiervoor
> beschikbaar een dunwandige, grote diameter aluminium buis (+/- 5 cm
> diameter, overgehouden van een ander ligfietsbouw-project). -knip-
> De bocht in de buis is echter niet zo erg kritisch,qua radius. Is hier geen
> goedkopere, simpele methode voor?

Ik ken wel een trucje voor staal, dat volgens mij ook wel met alu moet gaan: Men neme de 
buis, lasse deze aan een van de twee uiteinden dicht en giete de buis geheel vol met 
zand (goed aanstampen). Vervolgens las je de andere kant ook dicht en kun je met behulp 
van hefbomen en botte kracht er een bocht inmaken zonder dat je de zaak laat inknikken. 
Op de plek waar de bocht moet komen wel een goede ondersteuning maken.
't Is wel zo dat de buis ter hoogte van de bocht nogal verzwakt, niet te dunwandig dus. 
Die verzwakking heb je trouwens altijd, ook als je het laat doen met een grote machine.

Danny.



Archief homepage | Datum index | Onderwerp index