Proefrit met Windcheetah

Hoewel ik met veel genoegen op mijn FlevoBike rijd, blijf ik het leuk
vinden andere ligfietsen uit te proberen. In het verleden heb ik al eens
een Alleweder, Flevo Amigo, M5, Jouta, Challenge
Chico/Wing/Wizard/Hurricane en vast nog wel een paar typen uitgeprobeerd.
Vandaag was ik in de gelegenheid eens op/in een Windcheetah te rijden.
Ik had slechts 2 uur de tijd, maar dat was dan ook volop genieten! Door de
superlage ligging lijkt je snelheid erg hoog (er zat geen tellertje op de
fiets), maar dat zal wel wat tegengevallen zijn. Ik durf door het andere
zicht op de weg dan ook geen schatting van mijn snelheid te geven. Het
rijdt lekker, vooral op "gladde" wegen. Op slechte klinkerwegen mis je de
vering wel een beetje: je ogen staan te trillen in hun kassen, zodat je
niet veel ziet. En kuilen zijn ook niet echt prettig.
Het stoeltje is niet mijn type: ik rijd graag comfortabel, en in een
Windcheetah "zit" je zo ongeveer op je heiligbeen; een plek waar ik
helemaal geen zitvlees heb. Dat gaat na een kwartiertje al zeer doen, en na
2 uur was ik behoorlijk stijf geworden. Verder komt de rand van het
stoeltje tegen je romp aan, ter hoogte van je oksels. Ook niet echt
prettig, moet ik zeggen.

Is deze fiets nou het prijskaartje van Dfl 7975 waard? Nou, ik weet het
niet. Het ziet er allemaal uitstekend uit, er zijn goede materialen
gebruikt (voor zover ik als leek dat kan beoordelen), maar 8000 piek vind
ik zelf teveel (voor welke fiets dan ook trouwens). Ik ben wel blij, dat ik
die proefrit kon maken trouwens!

Voor diegenen, die de Windcheetah niet kennen, ik zal een plaatje op mijn
homepages zetten, en wel op:
http://www.soundnet.demon.nl/hobbies.html
maar ik moet het plaatje nog van de folder scannen, dus niet nu meteen gaan
kijken!

Fokke de Boer