Re: wieltje spaken.

#Stel: ik wil een 20 inch wieltje met daarin 'n
#trommelrem. (velg: 406 mm Rigida 36
#spaaks holkamer). Hoe spaak je zoiets?! Ik weet
#dat het mogelijk is en het schijnt dat
#je het beste twee maal gevlochten kan doen.

Het probleem met trommelremmen is dat ze in principe tangentiaal
gespaakt moeten worden om de remkracht goed over te kunnen
brengen op de velg, terwijl kleine wieltjes juist prettiger
radiaal gespaakt worden. Als je die trommelrem nog moet
aanschaffen, kies er dan een met een zo klein mogelijke flens
(Sturmey Archer heeft (had?) kleine trommelremmetjes, te zien
op ATB's).
Ik heb nu een Sachs trommelrem kruis over 3 gespaakt in een
406 BMX velg, en de spaken lopen allemaal krom omdat de spaakgaten
in de velg de schuine hoek niet aankunnen.

#Maar de spaaklengte bepalen acht ik toch
#minder eenvoudig. Wie heeft tips?

Er moet ergens op het web een spoke langth calculator rondhangen.
Sorry, URL kan ik zo snel niet vinden.

In mijn wieltje zitten overigens de spaken die uit het BMX-wieltje
kwamen (vandaar ook dat ik gedwongen was kruis over drie te spaken);
die waren ongeveer een halve centimeter te lang maar er zat voldoende
draad op.

#Heeft er misschien iemand nog een 20 inch wieltje met
#trommelrem over? Ben ik gelijk klaar.

Kun je vast wel zo kopen bij Flevo of Sinner.

#Het is voor m'n nieuwe lage racer.

Waarom eigenlijk een trommelrem? Vanwege de veelvuldige regenval in
Schotland durf je velgremmen niet aan? Een trommel is natuurlijk
wel zwaarder.

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at wins.uva.nl
-