Re: wieltje spaken

Danny Siepman vroeg over het spaken van een trommelrem.

Op het IHPVA www page (dat is http://www.ihpva.org) is een html
(forms) calculator te vinden onder "builders corner". Je moet de
afmetingen van naaf en velg invullen, en presto!  Een trommelnaaf
heeft soms twee maten flens, dus je berekent die afzonderlijk.

Zelf heb ik net een voorwiel trommelnaaf van aan een kant 100mm en
46mm flens aan de andere kant in een 451 velg gebouwd (met 24 spaken).
Aan de kleine kant gebruikte ik zero kruis over (dus radiaal - op
een aandrijfwiel zou ik dat niet doen) en 2 x kruis over aan de
trommel kant.  Dat kwam ongeveer zo uit, aan de trommel kant:

                       ---------o o--------- korte spaken
                             o       o
                            o         o
                            o  naaf   o < 12 x gaatjes
                             o       o
                       ---------o o---------

In woorden: deze spaken liggen met vier gaatjes tussen en precies
tangentiaal. Dit patroon wordt nog eens twee maal herhaald (stel
jezelf een zes-puntige ster voor), en je hebt 'm.  Als je 3 kruis
over probeert in zo een klein wiel, met een flens van 100mm dan
krijg je een zeer gekke toestand: De spaken liggen tangentiaal
zoals hierboven, maar komen in tegenover-gestelde gaatjes, en
"kruisen" elkaar aan weerskanten van de flens.

Veel success,

Frank Bokhorst

email:  bokkie at psipsy.uct.ac.za
tel:    021 650-3708
fax:    021 689-7572
post:   Psychology Dept.,  University of Cape Town
        Rondebosch 7701,   South Africa