veiligheid

Hallo fietsers,

Niet ligfietsers wijzen mij steeds op het (vermeende) gevaar van
ligfietsen.
Het is  een hardnekkige mening die ik graag wil weerleggen.
Folders en de faq-lijst geven aan dat dat nog wel mee valt.
Ik ben benieuwd naar ervaringen.

In de archieven van deze lijst vind ik een discussie over het gebruik
van spiegels en vlaggetjes en verder een verwijzing naar het eigen
fietsgedrag:

>Date: Sun, 22 Sep 1996 14:05:52 -0700
>Een discussie over de veiligheid van de ligfiets komt wat mij betreft
>steeds uit bij je eigen gedrag. In de cylosofie spreekt men van
>TOBA-gedrag:
>T = laat de TECHNIEK je helpen: goede remmen, goede verlichting, goed
bandenprofiel
>O = vertrouw nooit op de oplettendheid van anderen, zoek altijd eerst
OOGCONTACT met een
>       medeweggebruiker
>B = zorg dat je je fiets BEHEERST voordat je ermee op de weg gaat
>A = houd het verkeer van alle kanten in de gaten (o.a. spiegeltje) en
ANTICIPEER op
>      wat er kan gaan gebeuren
>
>drs. Erno Mijland
>hoogleraar cyclosofie
>aan de universiteit van Zuid-Utopia

Hoe zijn jullie ervaringen inmiddels met veiligheid van de ligfiets op
de openbare weg?
Welke (bijna-) ongelukken gebeuren er en kun je aangeven of de
belangrijkste oorzaak was gelegen in de ligfiets op zich, het gedrag van
de andere weggebruikers of je eigen gedrag?

Weet iemand of er statistieken bijgehouden worden?
Hoe zijn de eventuele ervaringen met Oom Agent?

Ik hoop natuurlijk dat er weinig ongelukken zijn geweest. Als ze al
voorkomen kunnen we er misschien iets van opsteken.

Groeten

Theo van Dam