Re: veiligheid

Stelling: Met behulp van goed (anticiperend, voorzichtig, soms assertief
etc.) gedrag is het gevaar in het verkeer op een ligfiets wel degelijk in
de hand te houden, maar bijna niemand houdt zichzelf zo goed in de hand.
In een BMW 750i rijdt je geen 80 op de snelweg, op een hurri rijdt je ook
niet altijd stapvoets (waar heb je hem anders voor). Dit is geen ideaal
veilig gedrag, wel vrij wijd verbreid, vrees ik. En voor mij geen reden om
dan maar een 'veilig langzame' hoge roestbak te rijden. Op dit moment wel
een reden om weinig Hurri te rijden. Vermijden van risicosituaties heet
zoiets geloof ik.

Stelling: Bij totaal defensief anticiperend gedrag kom je geen meter vooruit.

Overigens is in mijn ervaring het aantal bijna-dood-ervaringen (uitritten
met heg zijn ideaal) op een middellage ligfiets (Hurri) groter dan op een
'safety' (no pun intended), ook met anticiperend gedrag en zelfs met een
vlaggetje en feloranje geverfd haar val je minder op.. En als deze bde's
een maat zijn voor het gelopen gevaar dan ligt de conclusie voor de hand
dat laag ligfietsen per uur (per kilometer is een slechte maat gezien de
iets hogere snelheid) wel degelijk gevaarlijker is dan hoog fietsen wat dat
ongevalsrisico betreft tenminste.

Voordeel: ik kijk ook bij 60kmh rechtuit (en mijn tong steekt dan niet zo
snel tussen de spaken). klopt, in vergelijking met rechtopracefiets.
Voordeel: ik rijdt met mijn voeten eerst ergens tegenop. Klopt, maar dat
doe ik niet zo vaak, het nadeel over het hoofd gezien en gereden te worden
zou statistisch weleens meer gewicht in de schaal kunnen leggen. Dat wil
zeggen, erg fijn van die voeten, maar op het hele veiligheidsplaatje (fijn
woord trouwens, plaatje) is het m.i. waarschijnlijk niet doorslaggevend.

Bij een noodstop niet meteen nog rijdend een voet aan de grond zetten! het
lichaam heeft genoeg impuls om een aantal beengewrichten (kruisbanden...)
zwaar te overbelasten! En ik spreek uit (andermans) ervaring. Het betrof
een noodremactie, nadat uitwijken niet meer leek te gaan lukken (het was
een flevobike, die hebben nu eenmaal een relatief grote trage sturende
massa).

Stelling: Principieel is uitwijken (snelle extreem korte bochtjes) op een
lage fiets met horizontaal liggende grote massa niet evensnel mogelijk als
op een fiets met hooggelegen zwaartepunt en verticaal (rechtop) neergezette
massa. ga maar na hoe dat zit met traagheidsmomenten en zo. Klopt dit?

Voor dit moment weer even genoeg in de groep gegooid, lijkt mij.
In spanning wachtend op meer over dit thema,
met ligfietsgroets
Ludger
Alle reden vom Klima - wir aendern es

Ihre  CO2-Produzenten