Holle as laten draaien voor SA 3-naaf?

Zoals redelijk bekend heb ik zelf op basis van oud roest
een ligfiets gebouwd, met daarop 45 versnellingen. Geld
voor een Sachs Quarz 3x7 naaf heb ik niet, dus ik doe het met
een oude Sturmey Archer 3AB-naaf met daarop een freewheel
geschroefd. Inmiddels heeft er een upgrade plaatsgevonden
naar 54 versnellingen (kransje erbij op dat freewheel).
Dat heeft mijn grootste probleem met deze opzet alleen
maar nijpender gemaakt:

De as van het oude type SA 3-naaf is te kort. Doordat
het freewheel op de drijfkop is geschroefd hou ik nauwelijks
nog genoed schroefdraad over om de rechter asmoer op vast
te zetten.
Ik heb ook het nieuwe type SA 3-naaf liggen (Elite-3), waarin
een andere as zit met hetzelfde probleem.

Wat ik nu heb gedaan, is de as uit het nieuwe type bewerken
(de gleuf in het midden verder naar links opengevijld,
en van de verdikking rechts wat afgevijld om de rechter conus
verder te kunnen schroeven) om in de oude naaf te gebruiken.
Echter, ik betwijfel of dat sterk genoeg is; ik heb nu al het
idee dat ik 'm krom getrapt heb (heb nog niet gecontroleerd).

Op zich is het geen schokkend onderdeel. Wat ik nodig heb is
een lange as (17cm ofzo) met aan weerszijden schroefdraad,
een gleuf in het midden waardoor een blokje kan glijden
dat bediend wordt door de controlestift die rechts door
de as loopt. De rechterkant van de as is dus hol.
De gleuf is omvat door een verdikking waarover een busje met
de sterclutch heer en weer kan glijden. Verder naar
links dit nog een gat waardoor met een pennetje een tandwieltje
zit vastgeklonken.
Het geheel is (oppervlakte)gehard, ik denk vooral om verbuigen
te voorkomen.

Is het mogelijk om zo'n as ergens te laten draaien? Wat zou dat
gaan kosten? Of heeft iemand een andere oplossing?

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at wins.uva.nl
-