Re: veiligheid

 ----
From: Dam, T. van (CSTM) <T.vanDam at cstm.utwente.nl>
To: 'nlhpv at maillist.il.ft.hse.nl' <nlhpv at ford.il.ft.hse.nl>
Date: vrijdag 13 juni 1997 13:25
Subject: veiligheid

>Hallo fietsers,
>
>Hoe zijn jullie ervaringen inmiddels met veiligheid van de ligfiets op
>de openbare weg?
Een ligfiets is even veilig of onveilig als een bukfiets. Niet erg veilig
dus. Er rijden veel mensen in autoos die zijn zwaar en heel hard. Je kan
dus beter maar uitkijken. Als het mis gaat met een auto (zwaar en hard
ding) loop je grote kans op een flinke verwonding de automobilist niet. Wel
heb ik voor een hoge ligfiets gekozen, in de binnenstad vindt ik het
prettiger automobilisten te kunnen aankijken. Je kan dan zien of ze je ook
zien.
Mijn ervaring is dat voetgangers op zebraas meer de neiging hebben om je
voor te laten gaan.
>Hoe zijn de eventuele ervaringen met Oom Agent?
Weinig tot nu toe. Formeel zijn waarschijnlijk reflektoren op pedalen wel
verplicht. Gezien de houding van de ligfietsers zijn die niet tot
nauwelijks te zien. Ze steken omhoog en naar beneden i.p.v. voor en achter.

>Ik hoop natuurlijk dat er weinig ongelukken zijn geweest.
Voor een goed onderzoek zijn er heel veel ligfietsers nodig. Veel
ligfietser lijkt me een goed plan, weinig ongelukken ook.

groeten Peter.

p.g.a.braspenning at uni4nn.iaf.nl
http://www.iaf.nl/Users/Pebra