Re: veiligheid

Dam, T. van (CSTM) wrote:

> Hallo fietsers,

-knipperdeknip-

> Hoe zijn jullie ervaringen inmiddels met veiligheid van de ligfiets op
> de openbare weg?
> Welke (bijna-) ongelukken gebeuren er en kun je aangeven of de
> belangrijkste oorzaak was gelegen in de ligfiets op zich, het gedrag van
> de andere weggebruikers of je eigen gedrag?

Ik heb nog geen bijnaongelukken meegemaakt. De situaties waarin potentieel gevaar optrad
heb ik tot op heden op tijd zien aankomen. De TOBA routine is inderdaad van
levensbelang. Vertrouw niemand, ga er vanuit dat je onzichtbaar bent en realiseer je dat
een auto een dodelijk wapen is. Kom liever een paar minuten later aan dan dat je je te
pletter rijdt. Door m'n zeer voorzichtige rijgedrag acht ik een vlaggetje volkomen
overbodig (als je zo'n ding hebt krijg je toch alleen maar de neiging om te denken: ach,
ik heb een vlag, ze zien me wel). Voor wie het nog niet wist: ik rij op een lage racer.

> Weet iemand of er statistieken bijgehouden worden?
> Hoe zijn de eventuele ervaringen met Oom Agent?

Oom agent kijkt bij mij altijd de andere kant op. Ze willen hun vingers niet branden aan
zo'n gekke fies. En ik heb geneens reflectoren en zijreflectie!

> Ik hoop natuurlijk dat er weinig ongelukken zijn geweest. Als ze al
> voorkomen kunnen we er misschien iets van opsteken.

In Nederland en ook het buitenland zijn reeds ernstige ongelukken gebeurd met
ligfietsers. Ik weet van Amerika dat iemand is doodgereden toen hij met z'n lange
wielbasis ligger even naar links uitweek.

Neem alsjeblieft geen risico, of je nu een ligfiets of een gewone fiets hebt.
Automobilisten zijn echt niet zo verantwoordelijk als vaak beweerd wordt. Sterker nog:
het aantal en de ernst van de overtredingen die ze begaan doet de toch ook niet altijd
even keurige fietser verbleken! Verantwoordelijk autorijden zou het aantal verkeersdoden
enorm doen dalen. In zeer veel gevallen hangt een ongeval samen met haast, risico nemen
en agressie van de automobilist. Fietsers mogen dan regelmatig lopen te klooien, maar
het is meestal niet zo dat hierdoor een ernstig ongeval gebeurt. Een meerderheid van de
tienduizenden gewonde fietsers die ieder jaar vallen hebben echt geen schuld aan het
ongeval. Met dit in gedachten is het dubbel raadzaam TOBA te rijden!

Danny.