Re: veiligheid

Ludger Offerhaus wrote:

> [...]
> etc.) gedrag is het gevaar in het verkeer op een ligfiets wel degelijk in
> de hand te houden, maar bijna niemand houdt zichzelf zo goed in de hand.
> In een BMW 750i rijdt je geen 80 op de snelweg, op een hurri rijdt je ook
> niet altijd stapvoets (waar heb je hem anders voor). Dit is geen ideaal
> veilig gedrag, wel vrij wijd verbreid, vrees ik. En voor mij geen reden om
> dan maar een 'veilig langzame' hoge roestbak te rijden. Op dit moment wel
> een reden om weinig Hurri te rijden. Vermijden van risicosituaties heet

En toch kan het. Ik heb nu een belachelijk snelle fiets. Maar niettemin sukkel ik als
een ouwe man door verkeerssituaties die een lage snelheid vereisen. Je kan wel hard gaan
rijden en risico's nemen, maar win je daar nou echt zoveel tijd mee?

> Stelling: Bij totaal defensief anticiperend gedrag kom je geen meter vooruit.-knip-
 En als deze bde's
> een maat zijn voor het gelopen gevaar dan ligt de conclusie voor de hand
> dat laag ligfietsen per uur (per kilometer is een slechte maat gezien de
> iets hogere snelheid) wel degelijk gevaarlijker is dan hoog fietsen wat dat
> ongevalsrisico betreft tenminste.

Dit risico is door geduldig weggedrag behoorlijk te verminderen. En een spiegel!
NEEM ALLEMAAL EEN SPIEGEL. Je nadert een uitrit, werpt een blik in je spiegel en gooit
je fiets naar de andere kant van de weg (als er tenminste niks achter en voor je zit).
Komt er een idioot met veel te hoge snelheid die uitrit uit, dat heb jij net die seconde
om de aandacht van die doodrijder te trekken of te ontsnappen aan het dodend blik.
Klinkt maf, maar een spiegeltje heeft vele goede kanten.

> Voordeel: ik kijk ook bij 60kmh rechtuit (en mijn tong steekt dan niet zo
> snel tussen de spaken). klopt, in vergelijking met rechtopracefiets.

bukfiets.

> Voordeel: ik rijdt met mijn voeten eerst ergens tegenop. Klopt, maar dat
> doe ik niet zo vaak, het nadeel over het hoofd gezien en gereden te worden
> zou statistisch weleens meer gewicht in de schaal kunnen leggen. Dat wil
> zeggen, erg fijn van die voeten, maar op het hele veiligheidsplaatje (fijn
> woord trouwens, plaatje) is het m.i. waarschijnlijk niet doorslaggevend.

inderdaad

> Bij een noodstop niet meteen nog rijdend een voet aan de grond zetten! het
> lichaam heeft genoeg impuls om een aantal beengewrichten (kruisbanden...)
> zwaar te overbelasten!

Je trapasbuis kan heel wat opvangen. Bovendien heb ik liever een stelletje gemolde
kruisbanden, dan een hersenbeschadiging.

-knip-

Laat iemand anders maar ingaan op die zwaartepuntkwestie, daar heb ik al eens eerder m'n
vingers aan gebrand.

Danny.