Re: veiligheid

Beste mensen,

Theo van Dam schreef:

> Hoe zijn jullie ervaringen inmiddels met veiligheid van de ligfiets op
> de openbare weg?
> Welke (bijna-) ongelukken gebeuren er en kun je aangeven of de
> belangrijkste oorzaak was gelegen in de ligfiets op zich, het gedrag van
> de andere weggebruikers of je eigen gedrag?

Als Flevobiker in de Amsterdamse binnenstad heb ik wel het een en ander
meegemaakt. Ik denk altijd: "Wat die fietskoeriers op die trikes kunnen,
kan ik op mijn bike ook." Van deze jongens heb ik dan ook het volgende
trucje afgekeken: neem de plaats van een auto/tram in. Dat wil zeggen: 1.
sorteer zo veel mogelijk voor, en ga voor de auto's staan. 2. blijf niet
vlak langs de stoeprand rijden, maar neem, als het even kan de hoofdrijbaan
of de trambaan, zodat de auto's niet om je heen kunnen. Zo kun je je
redelijk veilig en toch lekker snel door het verkeer bewegen. Het is wel
een voorwaarde dat je dan ook even hard als het overige verkeer (de auto's)
kan rijden (snelheid aanpassen). Natuurlijk geldt dit alleen voor
binnenstadsituaties, en niet voor 80 km wegen buiten de bebouwde kom, daar
kun je beter het fietspad aanhouden;-) Hierbij is het belangrijk afstand te
houden! Ga niet achter auto's of brommers "stayeren": dat wekt irritatie.

Gebruik in een noodstop alleen je voorrem: je achterwiel blijft dan draaien
als het van de grond komt, zodat je niet in een slip komt, en je fiets
bestuurbaar blijft (ABS-effect). Zo heb ik een keer een overstekend kind
kunnen ontwijken. Verder is een onderstuur in zo'n situatie veiliger dan
een bovenstuur: als je gecatapulteerd wordt omdat je voorwiel blokkeert,
blijf je niet onder je stuur hangen, maar kunnen fiets en berijder
eventueel gescheiden wegen volgen. Bij glad wegdek gaat dit verhaal niet
op: rijd dan maar langzaam for the sake of it.

Als spiegeltje heb ik een polsbandspiegel om mijn rechter pols, omdat ik
met mijn linker hand mijn voorrem bedien. Links afslaan gaat dan als volgt:
spiegelen, terugschakelen, remmen/spiegelen, voorsorteren, afslaan.

Verder heb ik een goede fietsbel met een hoogfrequent geluid. Ik ben echter
op zoek naar een nog luidere (tips? een koerier gebruikt een
arbiterfluitje) De bel heb ik vooral om andere fietsers te laten horen dat
ik eraan kom, en wil inhalen. Ik heb het een keer meegemaakt dat ik een
bejaarde fietser wilde inhalen die mij niet zag, en die blijkbaar net
dacht: "Kom, laat ik eens midden op het pad gaan rijden" en tot haar grote
schrik mij daar aantrof. Zij kon zich overeind houden door haar hand op
mijn hoofd te leggen. Wees dus op je hoede voor ouderen en kinderen, net
als voor paarden en honden :-). Bij toeristen op een Yellowbike: ga een
straatje om!

Van een vlaggetje op een steeltje ben ik geen voorstander. In mijn
bukfietstijd heb ik een keer bijna zo'n ding in m'n ogen gehad bij het
inhalen van een koter op een kleuterfiets. Bovendien koop je een ligfiets
vanwege de stroomlijn, en niet om er windvangers op te zetten.

Kortom: als je alles doet zoals je het op rijles hebt geleerd, is zelfs een
Flevobike een veilige fiets. Het gaat volgens mij dus om een mengeling van
assertiviteit tonen, goed anticiperen en veilige accessoires hebben. Wees
niet te timide.

Groetjes,

Matthijs