vakantie-ligfietsen

Net terug van een tocht langs de "groene" route, van Maastricht naar St.
Maries de la Mer aan de franse zuidkust.
22 kg bagage en hoop op goed weer. Het weer viel tegen, het fietsen
fantastisch mooi.
Die fransen weten niet wat ze zien en vragen of het een fiets is!!
Mijn ervaring is dat klimmen tot ca. 7-8% goed gaat met de flevo basic.
Het kleinste verzet is 200 cm. Voor gemenere hellingen zou ik liever nog
kleiner willen. De vraag is of je dan niet omvalt bij < 7 km/u.
Volgens de folder van flevobike zou je niet bang hoeven te zijn voor de
Mnt.Ventoux, nou dat viel mij vies tegen. Veel regen, koud en enkele
stukken moeten lopen vanaf Malaucene naar de top.
21 km omlaag (na te zijn drooggeremd) was de schijfrem met de regen een
hele geruststelling.
Met droog weer remmen de magura's even goed.
Voor de fietsbus naar huis (OAD) moest het stoeltje er af wat in Utrecht
weer wat sleutelen was. Apart was dat de ligfiets met het achterwiel omhoog
in de aanhanger ging, zo paste de fiets probleemloos tussen de bukfietsen.
Met de vredestein bandjes opgepompt tot 5 bar op de 1600 km geen lekke
banden gehad. Bij inspectie wel veel kleine beschadigingen in het loopvlak
door glas en scherpe steentjes.
De Sachs draaigrepen voor de versnellingen zijn niet te hanteren met de
kombinatie factor 20 en zweet, op een gegeven ogenblik was het onmogelijk
om omlaag te schakelen bij een helling, shit.
Op de ligfiets kan je tijdens het dalen beter herstellen dan bij een
bukfiets. Misschien wel omdat de spierafvalstoffen snellen weg kunnen daar
de bovenbenen omhoog staan en de zwaartekracht dan helpt?

Kortom voor herhaling vatbaar, Jan.