Re: Hoe bandenspanning te meten?

> Beste lezers en mede ligfietsers,
>
> Voor een ligfiets is het zeer belangrijk dat de bandenspanning juist is.
> Zeker bij mijn Alleweder merk ik goed het verschil van al dan niet juiste
> spanning.
> Ik heb begrepen dat de luchtdruk 7 bar moet zijn maar hoe meet ik dat bij
> binnenbanden met een gewoon ventiel?

Die druk geld niet algemeen, maar is afhankelijk van het type band. Maar
ik neem aan dat dit van toepassing is op jouw banden (staat er op:
inflate to 100 psi (=100 pound per square inch = ongeveer 7 bar)

> Een compressiemeter werkt niet want het rubbertje in het ventiel houdt de
> druk tegen. Met een autopomp en verloopnippel werkt ook niet. Hoe nu
> verder?
Als je een pomp met manometer hebt moet het gaan. Uitgaande van een lege
of halflege band, pomp je net zo lang tot de manometer 7 bar aanwijst.
Als de druk in de band lager zou zijn, zou het ventiel opengaan en stroomt
er lucht in de band. Net zo lang tot er een evenwichtssituatie ontstaat.

> Daarbij wil ik graag weten wat de ondergrens is van het aantal trapper
> omwentelingen dat je moet maken om verantwoord te kunnen fietsen. Links en
> rechts hoor ik dat dit tenminste 90 slagen per minuut moeten zijn. Is dit
> juist en waar is dit op gebaseerd?

Een trapfrequentie van 80 of 90 tot 100 of 110 is een ritme wat gebaseerd
is op verzuring van je beenspieren en belasting van je knie-en (geloof ik).
Zwaarder trappen leidt eerder tot knieklachten en spierpijn in de bovenbenen.
--
Groeten van Niels,
               O                                  __o
Niels Geerts                            | Email:  niels at wfw.wtb.tue.nl
Department of Mechanical Engineering    | Phone:  +31 40 2473358
Eindhoven University of Technology      | Adress: Wh -1.127, PO Box 513,
The Netherlands                        	|         5600 MB Eindhoven