Re: veiligheid

Matthijs de Vries <matthias at mail1.remote.uva.nl> schreef:
#Theo van Dam schreef:
#> Hoe zijn jullie ervaringen inmiddels met veiligheid van de ligfiets op
#> de openbare weg?

Geen problemen. Mijn vriendin rijdt op een lage driewieler (Jouta) maar
wordt met meer respect behandeld (auto's achter haar houden in, nemen
ruime bochten) dan op haar rechtopfiets. Op mijn hoge SWB merk ik
geen verschil met de rechtopfiets (behalve dan dat auto's nu
op ooghoogte passeren in plaats van dat je op ze neerkijkt; dit is
toch wel een wat minder prettige kant van de ligfiets).

#> Welke (bijna-) ongelukken gebeuren er

Geen (afkloppen).

#Gebruik in een noodstop alleen je voorrem: je achterwiel blijft dan draaien
#als het van de grond komt, zodat je niet in een slip komt, en je fiets
#bestuurbaar blijft (ABS-effect).

Weet wel, dat je bij remmen op beide wielen sneller stilstaat!
ABS op het achterwiel zou inderdaad geen kwaad kunnen.

#Verder is een onderstuur in zo'n situatie veiliger dan
#een bovenstuur: als je gecatapulteerd wordt omdat je voorwiel blokkeert,
#blijf je niet onder je stuur hangen,

Als je bij een noodstop je voeten op de trappers houdt, blijf je gewoon
op je fiets.

#Verder heb ik een goede fietsbel met een hoogfrequent geluid. Ik ben echter
#op zoek naar een nog luidere (tips? een koerier gebruikt een
#arbiterfluitje) De bel heb ik vooral om andere fietsers te laten horen dat
#ik eraan kom, en wil inhalen.

Je stem?
Een chinese "boiiiing"-bel?

#Wees dus op je hoede voor ouderen en kinderen, net
#als voor paarden en honden :-). Bij toeristen op een Yellowbike: ga een
#straatje om!

In al deze gevallen geldt: rustig erachter blijven. Niet bellen, maar
kuchen, piepend remmen, ratelend terugtrappen, zodat ze horen dat er
een fietser achter ze zit zonder dat ze schrikken en onverwachte
dingen doen. Als ze door hebben dat jij harder rijdt gaan ze meestal wel
aan de kant. Pas wel op: als ze getweeen rijden, bestaat er een
gerede kans dat de linker in de remmen gaat om achter de rechter te
gaan rijden. Voor honden geldt: voeten stil. Voor paarden: ruime bocht.

#Van een vlaggetje op een steeltje ben ik geen voorstander. In mijn
#bukfietstijd heb ik een keer bijna zo'n ding in m'n ogen gehad bij het
#inhalen van een koter op een kleuterfiets.

Volgens mij helpt het - in navolging van een oude draad over spatbordjes -
heel veel als je het vlaggetje op 2 in plaats van 1 punt bevestigd.
Die Jouta heeft een vlaggetje dat in de kofferbak is gestoken, en
dientengevolge behalve onderaan ook nog eens 25cm hoger vast zit.
Niks geen gezwiep.

#Bovendien koop je een ligfiets
#vanwege de stroomlijn, en niet om er windvangers op te zetten.

Tja. Een spiegeltje, een kettingrand, verlichting, allemaal zaken
die de luchtweerstand verhogen... Eraf slopen maar? Niet dus.

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at wins.uva.nl
-