Re: veiligheid

Danny "Zephyr" Siepman schreef:
#Oom agent kijkt bij mij altijd de andere kant op. Ze willen
#hun vingers niet branden aan
#zo'n gekke fiets.

Ha! Mijn vriendin op haar Jouta werd juist aangehouden bij een politie-
controle. Niet omdat er wat met haar fiets zou zijn, maar omdat de kip
die fiets welk eens van dichtbij wilde zien.

#En ik heb geneens reflectoren en zijreflectie!

Foei! Of het wel of niet mag zal mij worst wezen, maar een beetje reflectie
is natuurlijk een stuk veiliger. En wat kost dat nou helemaal?
Ik heb dus 3 reflectoren achterop; zien automobilisten in het donker
ook direct dat ze met wat bijzonders te maken hebben.

#Automobilisten zijn echt niet zo verantwoordelijk als vaak beweerd
#wordt. Sterker nog:
#het aantal en de ernst van de overtredingen die ze begaan doet de
#toch ook niet altijd
#even keurige fietser verbleken!

Daar ben ik het niet mee eens. In principe is er weinig tot geen verschil
in het verantwoordelijkheidsgevoel van "de" asomobilist en "de" foutser.
Immers, beide zijn mensen. De asomobilist maakt net iets minder
overtredingen, omdat hij beseft dat zijn auto toch wat meer impact heeft
bij een aanrijding. Gelukkig vindt dat beslissingsproces grotendeels in
het onderbewuste plaats, anders zou de "wie maakt mij wat" mentaliteit
van tegenwoordig nog wel eens veel meer ongelukken op kunnen leveren.

#Fietsers mogen dan regelmatig lopen te klooien, maar
#het is meestal niet zo dat hierdoor een ernstig ongeval gebeurt.

Dat zegt dus niks over de mate waarin geklooid wordt.

Marcel (de eenzame fietser voor het rode stoplicht).
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at wins.uva.nl
-