Re: Bandenspanning CO2 patronen

---Ludger schreef---

>De fungeneratie aan het woord. Geen idealen meer, niets van de oude grote
>utopien, alleen een beetje lol trappen. Onder het motto 'na mij de
>zondvloed'. Triest.
>Groets. Ludger

---Marcel nog even----

Ik recycle banden, tandwielen en kettingen van grofvuilfietsen.

Makkelijk he, gewoon lekker doen waar je zelf zin in hebt zonder je
om anderen te bekommeren. Juist omdat er mensen zoals jij zijn,
zijn er mensen nodig die HET voorbeeld moeten geven.

Marcel (die niet de illusie heeft dat hij niet vervuilt, maar dat nog geen
        reden vindt om niet zo min mogelijk te vervuilen).
---einde reply---
Ik geloof dat de boodschap niet helemaal over kwam. Mijn indruk is dat de
fiets niet milieu vriendelijk is!!! Zijn productie kost behoorlijk energie
en grondstoffen, de banden, remmen, kettingen en tandwielen slijten en
daarnaast wordt het aangedreven door een moter met een rendament van nog
geen 20%!!!!!! Enig idee hoeveel er meer geconsumeerd wordt door al deze
inspanningen? Hoe worden deze consumptie goederen geproduceerd om over de
verpakking en transport hiervan nog maar niet te spreken.  Hij is echter
vele malen minder milieu-vervuilend als de auto!! Geef ik zonder meer toe.
Maar waarom richten we ons dan niet op elektrofietsen die met een
accu-pakket of brandstofcel wordt aangedreven als het ons om de utopie gaat.
Oplading kan via de zon of wind, het rendament van een elektromoter is ca
80% en je eet niet gelijk twee maal zoveel.

Persoonlijk vind ik inspannen een heelijke bezigheid, soms loop ik zelf een
halve marathon van punt A naar A. Bere honger achteraf maar ook een heerlijk
voldaan gevoel en zelf wat spierpijn hier en daar. Zo fiets ik 4 maal per
week 40 km naar mijn werk (momenteel 44 ivm werkzaamheden) en terug. Waarom?
Omdat ik het bewegen heerlijk vindt voor en na een dag bijna stilzitten en
niet omdat het milieu bewuster is. Immers er gaat ook een bus naar het ECN
vanuit Alkmaar. (Dat wist je toch h`e Ludger?). De vijfde dag ga ik met de
auto omdat ik dan 's middags ga squashen. Nog iets wat bijzonder veel
energie vraagt, nergers goed voor is en toch bijzonder leuk.

Ik heb trouwens nog nooit een idealist gesproken die zei dat hij met de
fiets ging ondanks dat hij er geen .... aan vond, maar het was zo goed voor
het milieu on achter de bus en tram aan te rijden.

Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat ligfietsers stuk voor stuk fietsen
omdat ze het leuk vinden!!!! En als ze daarbij een zekere mate van milieu
vriendelijkheid over zich heen voelen komen dan is dat prima. Maar bedenk
vanaf nu dan wel dat het NOG milieu-vriendeljker kan. Bedenk daarbij ook
eens waarom je zo nodig van A naar B wilt en waarom die punten zo nodig zo
ver uit elkaar moeten liggen.

Bij deze stellingen heb ik echter nooit beweerd dat ik me niet om andere
bekommer of dat ik denk na mij de zondvloed zoals Marcel en Ludger mij doen
toekomen. Maar door deze opmerkingen zie ik wel in dat er nog steeds mensen
zijn die met hun hoofd in een 'roze' wolk lopen omdat ze geen auto rijden
maar achter de bus aan fietsten.

Desalniettemin vriendelijke groeten van Patrick.

PS. persoonlijk vind ik deze discussie bijzonder interessant en hoop ik dat
ik genoeg mensen heb getriggerd om deel te nemen. Dus vraag ik iedereen op
mee te doen (ook omdat ik vrijdag met vakantie ga) en je mening te laten
horen over dit voor ons alle gevoelige onderwerp.

 * P.A.H.M. Nootebos      E-Mail: nootebos at ecn.nl
 * Tel: 0224-564509 / 564602    Fax: 0224-563489
 * Netherlands Energy Research Foundation ECN