Miljeu

Patrick Nootebos schreef:
#Ik geloof dat de boodschap niet helemaal over kwam.

Na de rest gelezen te hebben, concludeer ik: dat kun je wel stellen, ja!

#Mijn indruk is dat de fiets niet milieu vriendelijk is!!!
#Zijn productie kost behoorlijk energie en grondstoffen

Zo redenerend is consumptief menselijk leven ueberhaupt niet
milieuvriendelijk.

#daarnaast wordt het aangedreven door een moter met een rendament van nog
#geen 20%!!!!!! Enig idee hoeveel er meer geconsumeerd wordt door al deze
#inspanningen?

Consumptie van voedsel zie ik niet als milieu-onvriendelijk handelen,
mestoverschotten, bespoten groente, visquota en verpakkingsindustrie
ten spijt.

#Hij is echter
#vele malen minder milieu-vervuilend als de auto!! Geef ik zonder meer toe.
#Maar waarom richten we ons dan niet op elektrofietsen die met een
#accu-pakket of brandstofcel wordt aangedreven als het ons om de utopie gaat.

Het minder gegeten voedsel weegt niet op tegen de milieubelasting
die de productie van zonnecellen en electromotor opleveren.
Een zeilfiets, dat zie ik nog wel zitten.

#Persoonlijk vind ik inspannen een heelijke bezigheid,

Idem, al is het 's ochtends als woon-werkverkeer bij afwezigheid van een
douche op het werk wat onhandig.

Wil je dit soort afwegingen kunnen maken, moet je wel alle factoren
meenemen. Zoals: iemand die minder beweegt, loopt meer gezondheidsrisico's
(kost meer) zit meer in de stress dus heeft een grotere kans op
asociaal gedrag (b.v. vandalisme; kost meer), gaat eerder dood (kost minder),
is sikkeneurig dus wordt minder gevraagd op partijtjes (kost minder),
zit meer voor de buis (kost meer), enz.

#Ik heb trouwens nog nooit een idealist gesproken die zei dat hij met de
#fiets ging ondanks dat hij er geen .... aan vond, maar het was zo goed voor
#het milieu on achter de bus en tram aan te rijden.

Het is een afweging die je maakt. Voor mij is de fiets
(a) goedkoop
(b) net zo snel als de bus
(c) minder belastend dan de auto
(d) lichaamsbeweging
In die volgorde van belangrijkheid.

#Bedenk daarbij ook
#eens waarom je zo nodig van A naar B wilt en waarom die punten zo nodig zo
#ver uit elkaar moeten liggen.

Heel juist. Het vervoersgedrag van mensen is afgestemd op het vervoermiddel
dat ze tot hun beschikking hebben.

#... zondvloed...
#Maar door deze opmerkingen zie ik wel in dat er nog steeds mensen
#zijn die met hun hoofd in een 'roze' wolk lopen omdat ze geen auto rijden
#maar achter de bus aan fietsten.

<kuch> Achter de bus aan fietsend zit je eerder in een blauwe dieselwalm
dan in een roze wolk...

Marcel (die zich daadwerkelijk schuldig voelt als hij eens de auto pakt).
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at wins.uva.nl
-