Re: Hoe bandenspanning te meten?

> From:          "Harrie" <pcsc0022 at diva.nl>
> Subject:       Hoe bandenspanning te meten?
> Date:          Mon, 16 Jun 1997 20:44:01 +0200

> Beste lezers en mede ligfietsers,
>
> Voor een ligfiets is het zeer belangrijk dat de bandenspanning juist is.
> Zeker bij mijn Alleweder merk ik goed het verschil van al dan niet juiste
> spanning.
>
> Ik heb begrepen dat de luchtdruk 7 bar moet zijn maar hoe meet ik dat bij
> binnenbanden met een gewoon ventiel?
>
> Een compressiemeter werkt niet want het rubbertje in het ventiel houdt de
> [...]
beetje oppompt, kun je tevens de druk aflezen die daarvoor nodig is!
Bij mijn banden maakt het wel veel uit of de druk goed is, bij 7 bar
raken de wangen van mijn banden minder snel beschadigd (Hutchkinson
kevlar band 28") en de rolweerstand is aanmerkelijk lager.

Groeten,

P.J.M.Koeken,
Philips Semiconductors, facility-engineering,
Gerstweg 2 6534 AE Nijmegen, gebouw FE 1.021,
Tel. 024-2522204, fax. 024-3533101.