Re: Miljeu

En toen schreef Marcel weer:
>#Mijn indruk is dat de fiets niet milieu vriendelijk is!!!
>#Zijn productie kost behoorlijk energie en grondstoffen
>
>Zo redenerend is consumptief menselijk leven ueberhaupt niet
>milieuvriendelijk.

Hier kan je moeilijk onderuit lijkt mij. Maar om nou de jacht te openen op
consumptief levende mensen gaat mij te ver.

>#daarnaast wordt het aangedreven door een moter met een rendament van nog
>#geen 20%!!!!!! Enig idee hoeveel er meer geconsumeerd wordt door al deze
>#inspanningen?
>
>Consumptie van voedsel zie ik niet als milieu-onvriendelijk handelen,
>mestoverschotten, bespoten groente, visquota en verpakkingsindustrie
>ten spijt.

De consumptie misschien niet maar de productie wel. Nu schijnt consumptie en
dus ook productie een vereiste voor ons te zijn om uberhaubt ons ergens
zorgen over te maken. Maar of EXTRA consumptie als indirect gevolg van onze
'lol' te verantwoorden is kan ik niet volmondig met ja beantwoorden.

>#Hij is echter
>#vele malen minder milieu-vervuilend als de auto!! Geef ik zonder meer toe.
>#Maar waarom richten we ons dan niet op elektrofietsen die met een
>#accu-pakket of brandstofcel wordt aangedreven als het ons om de utopie gaat.
>
>Het minder gegeten voedsel weegt niet op tegen de milieubelasting
>die de productie van zonnecellen en electromotor opleveren.

Eerst een duidelijke levenscyclus analyse (LCA) zien van onze consumptie
(appels uit argentinie, kiwi's uit nieuw zeeland, paprika uit portugal en
aardbeien uit de kassen) en van de zonnecellen en eleKtromotoren en dan wil
het pas geloven. Ik vermoed dat het nog wel eens tegen kan gaan vallen. Het
voedsel moet elke kilometer tegen een laag rendament worden omgezet in
voortstuwing. Een zonnecel en elektromotor kosten alleen bij de productie
energie (de slijtage van de motor is uiterst beperkt. De nieuwe elektrische
auto van Ford die op accu's rijd heeft de eerste onderhoudsbeurt nodig na
160.000 km).

>Een zeilfiets, dat zie ik nog wel zitten.

Bestaat toch al? ik zie ze op het strand wel eens rijden, of eigenlijk zeilen.

>#Persoonlijk vind ik inspannen een heelijke bezigheid,
>
>Idem, al is het 's ochtends als woon-werkverkeer bij afwezigheid van een
>douche op het werk wat onhandig.
>
>Wil je dit soort afwegingen kunnen maken, moet je wel alle factoren
>meenemen. Zoals: iemand die minder beweegt, loopt meer gezondheidsrisico's
>(kost meer) zit meer in de stress dus heeft een grotere kans op
>asociaal gedrag (b.v. vandalisme; kost meer), gaat eerder dood (kost minder),
>is sikkeneurig dus wordt minder gevraagd op partijtjes (kost minder),
>zit meer voor de buis (kost meer), enz.

Wordt een uitgebreide LCA geloof ik....maar ik ben het helemaal met je eens.

>#Ik heb trouwens nog nooit een idealist gesproken die zei dat hij met de
>#fiets ging ondanks dat hij er geen .... aan vond, maar het was zo goed voor
>#het milieu on achter de bus en tram aan te rijden.
>
>Het is een afweging die je maakt. Voor mij is de fiets
>(a) goedkoop
>(b) net zo snel als de bus
>(c) minder belastend dan de auto
>(d) lichaamsbeweging
>In die volgorde van belangrijkheid.

Klopt als een bus, alleen liggen mijn prioriteiten in volgorde (d), (b), (a)
en dan (c).

>#Bedenk daarbij ook
>#eens waarom je zo nodig van A naar B wilt en waarom die punten zo nodig zo
>#ver uit elkaar moeten liggen.
>
>Heel juist. Het vervoersgedrag van mensen is afgestemd op het vervoermiddel
>dat ze tot hun beschikking hebben.

Wat een wijsheid vertonen wij toch weer ;-) misschien kunnen we hier wel een
filosofie lijst van maken. Met uiterst boeiende onderwerpen zoals 'De zin
van het bestaan van de ligfiets' en 'Is er leven na de ligfiets' (zo ja, zou
je dan nog steeds een natte rug krijgen?). To bike or not to bike.... that's
the question. (dit denk ik altijd als ik 's avonds naar Erwin Krol kijk.)

>#... zondvloed...
>#Maar door deze opmerkingen zie ik wel in dat er nog steeds mensen
>#zijn die met hun hoofd in een 'roze' wolk lopen omdat ze geen auto rijden
>#maar achter de bus aan fietsten.
>
><kuch> Achter de bus aan fietsend zit je eerder in een blauwe dieselwalm
>dan in een roze wolk...

Er zijn al een aantal bussen die op brandstofcellen rijden, voornamelijk in
Canada omdat daar het grootste brandstofcellen bedrijf (Ballard) zit, en die
stoten alleen zeer zuiver water uit. Lijkt me prakties, dan kan je gelijk je
bidon vullen aan de uitlaat.

>Marcel (die zich daadwerkelijk schuldig voelt als hij eens de auto pakt).

Schuldgevoelens zijn ook een mooi onderwerp ja, maar dan krijgen we eerder
een psychologische discussie lijst.

Groets van Patrick.
 * P.A.H.M. Nootebos      E-Mail: nootebos at ecn.nl
 * Tel: 0224-564509 / 564602    Fax: 0224-563489
 * Netherlands Energy Research Foundation ECN