Re: veiligheid

Marcel Wijkstra wrote:
-knip-
> #En ik heb geneens reflectoren en zijreflectie!
>
> Foei! Of het wel of niet mag zal mij worst wezen, maar een beetje reflectie
> is natuurlijk een stuk veiliger.

Eh, inderdaad foei. Er komt ook wel reflectie enzo op de fiets, maar daar wordt nog
aan gewerkt. Zichtbaarheid vind ik dus echt wel belangrijk.

En wat kost dat nou helemaal?

Niks, m'n werkplaats puilt uit van die zooi.

> Ik heb dus 3 reflectoren achterop; zien automobilisten in het donker
> ook direct dat ze met wat bijzonders te maken hebben.

Ik wil eigenlijk van dat retroreflecterende plakspul (rood) gebruiken. Ik heb nou zo'n
mooi stroomlijnpuntje; dat wil ik eigenlijk niet ontsieren met een logge rooie reflector
De vraag is alleen of dat mag volgens de wet.

> [...]
> #toch ook niet altijd
> #even keurige fietser verbleken!
>
> Daar ben ik het niet mee eens. In principe is er weinig tot geen verschil
> in het verantwoordelijkheidsgevoel van "de" asomobilist en "de" foutser.
> Immers, beide zijn mensen. De asomobilist maakt net iets minder
> overtredingen, omdat hij beseft dat zijn auto toch wat meer impact heeft
> bij een aanrijding. Gelukkig vindt dat beslissingsproces grotendeels in
> het onderbewuste plaats, anders zou de "wie maakt mij wat" mentaliteit
> van tegenwoordig nog wel eens veel meer ongelukken op kunnen leveren.

Ik bedoelde eigenlijk dat er uit onderzoek is gebleken dat de 'overtredingendichtheid'
bij automobilisten hoger ligt dan bij fietsers. Maar dat geen van beide groepen vrijuit
gaat is natuurlijk duidelijk.

> #Fietsers mogen dan regelmatig lopen te klooien, maar
> #het is meestal niet zo dat hierdoor een ernstig ongeval gebeurt.
>
> Dat zegt dus niks over de mate waarin geklooid wordt.

Nee, das waar. Maar het blijkt wel dat het klooien van fietser niet zo zeer leidt tot
ongelukken, als wel het gedrag van de automobilist (in situaties waar de fietser zich
dus netjes gedraagt en de asomobilist zich misdraagt).

> Marcel (de eenzame fietser voor het rode stoplicht).

Kijk, dat is natuurlijk keurig. Wa ik ook keurig vind: altijd stoppen voor een zebra
(nou ja, als er iemand wil oversteken dan) en ruim en geduldig inhalen. Daar krijg je
pas goodwill mee onder de mensen.

Danny

ga naar:

http://home.pi.net/~dsiepman/home.html

voor de speciale pagina over de 's Heer Arendskerke ligfietsdagen, begin juli.