Re: Bandenspanning CO2 patronen

P.A.H.M. Nootebos wrote:

-knip-
> Ik geloof dat de boodschap niet helemaal over kwam. Mijn indruk is dat de
> fiets niet milieu vriendelijk is!!! Zijn productie kost behoorlijk energie
> en grondstoffen, de banden, remmen, kettingen en tandwielen slijten en
> daarnaast wordt het aangedreven door een moter met een rendament van nog
> geen 20%!!!!!! Enig idee hoeveel er meer geconsumeerd wordt door al deze
> inspanningen?

Fietsen kost 20 maal minder energie dan autorijden. Ligfietsen nog minder.

Je kunt ook gaan lopen, dit kost 3 maal meer energie dan fietsen. Je moet dan dus meer
eten, maar dat is uiteraard een niet-significant gegeven, waar we ons hooguit eens druk
over moeten gaan maken als alle andere milieuproblemen uit de wereld zijn.

Hoe worden deze consumptie goederen geproduceerd om over de
> verpakking en transport hiervan nog maar niet te spreken.  Hij is echter
> vele malen minder milieu-vervuilend als de auto!! Geef ik zonder meer toe.
> Maar waarom richten we ons dan niet op elektrofietsen die met een
> accu-pakket of brandstofcel wordt aangedreven als het ons om de utopie gaat.

Dan wordt de dik en vadsig, wordt je ziek en moet je op latere leeftijd op UITERST
MILIEUONVRIENDELIJKE WIJZE in een ziekenhuis verpleegd worden. Bovendien ben ik ook
van mening dat het leven begint bij 40 km/uur op een lage racer.

> Oplading kan via de zon of wind, het rendement van een elektromoter is ca
> 80% en je eet niet gelijk twee maal zoveel.

Ik eet niet merkbaar meer als ik enkele tientallen kilometers ga fietsen of reeds
gefietst heb.

-knip-

> Ik heb trouwens nog nooit een idealist gesproken die zei dat hij met de
> fiets ging ondanks dat hij er geen .... aan vond, maar het was zo goed voor
> het milieu on achter de bus en tram aan te rijden.

> Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat ligfietsers stuk voor stuk fietsen
> omdat ze het leuk vinden!!!! En als ze daarbij een zekere mate van milieu
> vriendelijkheid over zich heen voelen komen dan is dat prima. Maar bedenk
> vanaf nu dan wel dat het NOG milieu-vriendeljker kan.

Met welk doel? Als alle aardbewoners 24 uur per dag willen fietsen (zal niet zo snel
gebeuren, denk ik), zie ik daar niet veel kwaad in. Als alle aardbewoners echter 24 uur
per dag gaan autorijden is dat de ondergang van de mensheid.

Bedenk daarbij ook eens waarom je zo nodig van A naar B wilt en waarom die punten zo
nodig zo ver uit elkaar moeten liggen.

Zomaar. Geen reden. Gewoon rijden. Just hit the road.

Danny- die een beetje dooie vingers begint te krijgen- Siepman