Stroomlijn

Danny "Zephyr" Siepman dacht:
#Marcel Wijkstra wrote:
#> iemand schreef:
#> #Bovendien koop je een ligfiets
#> #vanwege de stroomlijn, en niet om er windvangers op te zetten.
#> Tja. Een spiegeltje, een kettingrand, verlichting, allemaal zaken
#> die de luchtweerstand verhogen... Eraf slopen maar? Niet dus.
#Ja maar, die andere prullaria verhogen als het goed is
#je luchtweerstand helemaal niet. Ze maken immers je frontaal
#oppervlak niet groter (spiegeltje wel, natuurlijk).

Je wilt toch niet gaan beweren dat de luchtweerstand slechts door
het frontaal oppervlak bepaald wordt? Waarom doet iedereen dan
zop'n moeite met stroomlijnen? Ik denk dat de Meringue van Sacha K.
(op Cycle Vision bevolkt door Ymte S.) een groter frontaal oppervlak
heeft dan jouw lage racer...

N.B. Het schijnt dat een opgeruwd oppervlak een *lagere* luchtweerstand
heeft dan een perfect glad oppervlak.
N.B.#2 Is er al iemand die de stroomlijn van de narwal, 's werelds
snelste vis, heeft gekopieerd? Inclusief die "hoorn" op z'n neus,
want daar schijnt een heel gunstige stroomlijn door te ontstaan.

#Een klapperende vlag dit dit wel: een lange stok en de
#vlag zelf met daarachter een dot turbulente lucht. Hoezo zog?

Zou dat zoveel schelen? Okee, vlaggetje eraf zal meer effect
hebben dan benen scheren, maar toch.
Volgens mij zijn er wel cijfers van het effect van de auto-antenne
op de verbruikscijfers (heb ik een paar jaar terug ergens gelezen,
maar ik weet de uitkomst niet meer). Wie heeft ze?

#Nee, ik kijk zelf wel goed uit.

Jij rijdt zonder licht? Griezel!o

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at wins.uva.nl