Re: veiligheid

(Danny, pas je regellengte even aan (75 ofzo), niet iedereen houdt
van regels langer dan 80 karakters)

#Marcel Wijkstra wrote:
#> Ik heb dus 3 reflectoren achterop; zien automobilisten in het donker
#> ook direct dat ze met wat bijzonders te maken hebben.
#Ik wil eigenlijk van dat retroreflecterende plakspul (rood) gebruiken. Ik heb nou zo'n
#mooi stroomlijnpuntje; dat wil ik eigenlijk niet ontsieren met een logge rooie reflector
#De vraag is alleen of dat mag volgens de wet.

Mwoah, hoewel "eenieder wordt geacht de wet te kennen" kun je je altijd nog
beroepen op een oud wetje dat racefietsen onthief van de verplichting tot
het voeren van verlichting (waar ik gemakshalve ook maar de refelctor
onder schaar). Jouw low racer is toch zeker wel een racefiets in de
zuiverste betekenis van het woord.
Begrijp me niet verkeerd, ik wil niemand oproepen de wet te overtreden, maar
als je met retroreflectieve stickers hetzelfde effect kunt bereiken als
met de rode reflector zie ik daar geen kwaad in.

Elke keer als ik die lui van Velsen uit Bodegraven (Reflectielijnen) aan
de weg zie werken, denk ik weer "eigenlijk zou ik mijn fiets geheel
met reflectieve verf moeten bekladden. Dan ben je pas goed zichtbaar.

#> #Automobilisten zijn echt niet zo verantwoordelijk als vaak beweerd
#> #wordt. Sterker nog:
#> #het aantal en de ernst van de overtredingen die ze begaan doet de
#> #toch ook niet altijd even keurige fietser verbleken!
#> Daar ben ik het niet mee eens.
#Ik bedoelde eigenlijk dat er uit onderzoek is gebleken dat
#de 'overtredingendichtheid'
#bij automobilisten hoger ligt dan bij fietsers.

Welk onderzoek? Harde cijfers wil ik zien, want ik geloof
er geen klap van.

#Nee, das waar. Maar het blijkt wel dat het klooien van fietser
#niet zo zeer leidt tot
#ongelukken, als het gedrag van de automobilist

Dat is een vaststaand feit dat helaas door veel fietsers al vrijbrief
wordt gebruikt voor het lukraak overtreden der verkeersregels. Ik ben
het er pertinent mee oneens om daarover te zeggen "ach, zo erg
is het niet".

#> Marcel (de eenzame fietser voor het rode stoplicht).
#Kijk, dat is natuurlijk keurig. Wa ik ook keurig vind: altijd stoppen
#voor een zebra

Doe ik ook. Met veelal verbaasde reacties van de voetganger tot gevolg,
die vervolgens haastig oversteekt om mij maar zo min mogelijk tot
last te zijn, en vrijwel altijd een bedankje pleegt. Vind ik feitelijk
overdreven, iemand bedanken voor het feit dat hij zich simpelweg aan
de regels houdt. Echter, onderzoek (nee, ik heb geen cijfers) heeft
het vermoeden doen rijzen dat belonen beter werkt dan straffen.
Persoonlijk vind ik dat wel een beetje de omgekeerde wereld.

#http://home.pi.net/~dsiepman/home.html
#voor de speciale pagina over de 's Heer Arendskerke ligfietsdagen, begin juli.

Over 'sHA gesproken, wordt dat net zo'n beetje als Cycle Vision maar dan
met nog wat andere fietsen erbij?

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at wins.uva.nl
-