Re: Miljeu

Marcel schreef nav Patrick Nootebos:

Knip

> Wil je dit soort afwegingen kunnen maken, moet je wel alle factoren
> meenemen. Zoals: iemand die minder beweegt, loopt meer
> gezondheidsrisico's
> (kost meer) zit meer in de stress dus heeft een grotere kans op
> asociaal gedrag (b.v. vandalisme; kost meer), gaat eerder dood (kost
>  minder),

Knip

Ik vraag mij af of de stelling dat "eerder doodgaan minder kost vanuit
millieuoogpunt" opgeld doet.

(a) In het algemeen komen er veel minder mensen (met minder auto's) naar
het afscheid van een tachtigjarige, dan naar een jongoverledene.
(b) Daar komt bovenop dat de auto's van de jongeren, die in grote getale om
de groeve staan geschaard, vooral die van studenten en promovendi in de
alfawetenschappen gemiddeld slechter zijn afgesteld dan die van patserige
kapitalisten (waaronder ik mij schaar).
(c) M.i. moeten we de millieubelasting niet absoluut, maar relatief
beoordelen. Zoals iemand al eerder in deze string heeft opgemerkt
veroorzaakt helemaal niet leven de minste afval (vrije vertaling). Welnu
het gaat dus om een afweging van kosten en baten. Laten we de baten
uitdrukken in leefjaren (Lj)en de kosten in millieubederfeenheden (Me), dan
dienen we de waarde Lj/Me te maximaliseren. Lj behoort dus gemaximaliseerd
te worden ipv geminimaliseerd, zoals promovendus Marcel suggereert.

Met vr gr van JEB, die inmiddels 2000 km op zijn zelf uit Zeeland
opgehaalde M5 heeft staan, zo enthousiast is geworden, dat hij voor de
familie nog een tweede fiets zoekt en mede, maar niet alleen daarom hoopt
nog heel oud te worden.
een rechte is ook een kromme